Tato stránka vychází z podkladů pro tištěné studijní plány (tzv. Karolinku).
Studijní program P4F12 Didaktika fyziky a obecné otázky fyziky
Oborová rada
Aktuální složení rady je na adrese http://mff.cuni.cz/phd/or/p4f12 .
Spolupracující ústavy
- –
Astronomický ústav AV ČR, v.v.i.
Fričova 298, 251 65 Ondřejov
http://www.asu.cas.cz/
Vypsaná témata
Jsou k nahlédnutí v SIS na adrese http://mff.cuni.cz/phd/temata/p4f12 .
Poskytovaná výuka
kód | Předmět | ZS | LS | |
NDFY029 | Problémy fyzikálního vzdělávání | 0/2 Z | 0/2 Z | |
NDFY054 | Moderní trendy ve fyzikálním vzdělávání | — | 0/2 Z | |
NDFY064 | Doktorandský seminář f12 I | 0/1 Z | — | |
NDFY065 | Doktorandský seminář f12 II | — | 0/1 Z | |
NDFY066 | Fyzikální obraz světa II | — | 0/2 Z | |
NDFY071 | Úvod do rešeršní a výzkumné činnosti I | 0/1 Z | — | |
NDFY072 | Úvod do rešeršní a výzkumné činnosti II | — | 0/1 Z | |
NDFY042 | Vývoj fyzikálních experimentů | 0/2 Z | — | |
NDFY070 | Vývoj fyzikálních experimentů II | — | 0/2 Z | |
NPED015 | Pedagogický seminář I | 0/2 Z | — | |
NPED016 | Pedagogický seminář II | — | 0/2 Z | |
NPOZ008 | Fyzika jako dobrodružství poznání | — | 0/3 Z |
Seznam požadavků ke státní doktorské zkoušce
Zkouška se skládá ze tří částí I. Širší základ, II. Partie fyziky související s tématem dizertační práce, III. Specializace.
I. Širší základ
1. Zákony zachování ve fyzice, rovnice kontinuity. 2. Prostor a čas, inerciální
a neinerciální systémy, speciálně relativistická kinematika a dynamika.
3. Energie, hybnost a moment hybnosti v různých oblastech fyziky.
4. Popis dynamiky různých systémů (pohybové rovnice, variační formulace
fyzikálních zákonů, rovnice pole). 5. Oscilátor v klasické i kvantové
fyzice. 6. Základy klasické elektrodynamiky (budování teorie z experimentů
i deduktivní vyvození z Maxwellových rovnic). 7. Potenciály a jejich
význam ve fyzice. 8. Vlnění (mechanické i elektromagnetické, vlastnosti,
šíření, buzení). 9. Interakce elektromagnetickeho záření s hmotou
(na klasické i kvantové úrovni). 10. Zákony specifické pro mikrosvět
(kvantový popis, základní představy jaderné a částicové fyziky, aplikace).
11. Základní principy a aplikace termodynamického a statistického popisu.
12. Makroskopické vlastnosti látek a jejich mikroskopický výklad.
13. Měření fyzikálních veličin (veličiny a jejich jednotky, metody měření,
základní fyzikální konstanty a jejich měření). 14. Fyzikální podstata
jevů z běžného života a technické praxe (schopnost teorií vysvětlit
pozorované jevy, aplikace výsledků fyziky). 15. Meze platnosti fyzikálních
teorií (vztah klasické, kvantové a relativistické fyziky, další příklady
typu elektrostatika — elektrodynamika).
Předpokládá se obecný přehled fyziky v duchu Feynmanova kursu. K tomu patří vysvětlení souvislosti základních fyzikálních zákonitostí a jejich důsledků s experimentálními výsledky a aplikacemi. Důraz je kladen i na schopnost vyložit dané téma také elementárnějšími prostředky.
II. Partie fyziky související s tématem dizertační práce
Vzhledem k šíři tématiky prací spadajících do daného oboru stanoví
Rada doktorského studijního oboru požadavky pro každého uchazeče
individuálně. V této části zkoušky musí uchazeč prokázat hlubší
fyzikální vhled do zvolené části fyziky související s tématem
jeho dizertační práce.
III. Specializace
Ve specializaci si uchazeč vybírá v návaznosti na téma disertační práce
jedno ze zaměření oboru: a) didaktika fyziky, b) filozofie a metodologie fyziky,
c) historie fyziky. Uchazeč musí prokázat celkový přehled v dané oblasti, umět
vysvětlit její východiska, základní pojmy a jejich souvislosti (včetně vazby
na jednotlivé obory fyziky), metodologii příslušných výzkumů a nejdůležitější
výsledky. V návaznosti na konkrétnější zaměření dizertační práce může oborová
rada požadavky z oblasti specializace upravit pro každého
uchazeče individuálně.
Uchazeč musí prokázat celkový přehled v dané oblasti, umět vysvětlit její východiska, základní pojmy a jejich souvislosti (včetně vazby na jednotlivé obory fyziky), metody práce, nejdůležitější výsledky. V případě didaktiky fyziky i jejich aplikace ve vzdělávání, např. stanovování cílů výuky, volba metod výuky, metody řešení úloh, didaktické funkce experimentu a hodnocení výsledků výuky.
Rozsah je dán níže uvedenou literaturou. V návaznosti na konkrétnější zaměření dizertační práce může oborová rada požadavky z oblasti specializace upravit pro každého uchazeče individuálně.
Doporučená literatura
- –Anděl, J.: Statistické metody. Matfyzpress, Praha, 2003.
- –Bell, J.: Doing your research project: a guide for first-time researchers in education, health and social science. Maidenhead: Open University Press, 2005.
- –Bennett, J.: Teaching and learning science: a guide to recent research and its applications. Continuum, London, 2003.
- –Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Český překlad Portál, Praha, 1998.
- –Brdička, M., Hladík, A.: Teoretická mechanika. Academia, Praha, 1987.
- –Denzin, N. K.,lincoln, Y. S. (Eds.): The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc., 2005.
- –Dvořák, L., Kekule, M., Žák, V.: Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (pp. 123–157).Brno: Masarykova univerzita, 2015.
- –Fenclová, J.: Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. SPN, Praha, 1982.
- –Feynman, R. P. a kol.: Feynmanovy přednášky z fyziky 1–3. Český překlad Fragment, Havlíčkův Brod, 2000–2002.
- –Fraser, J. B., McRobbie, C. J., Sands, M.: Second international handbook of science education. ,Dordrecht: Springer, 2012.
- –Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno, 2000.
- –Gilbert J.: Science education: major themes in education. Routledge, Vol. 1-4. 2006.
- –Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 1999.
- –Hendl, J.: Kvalitativní pedagogický výzkum. . In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (819–823).Praha: Portál, 2009.
- –Chráska, M.: Didaktické testy. Paido, Brno, 1999.
- –Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Grada, Praha, 2007.
- –Chráska, M.: Kvantitativní pedagogický výzkum. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (819–823).Praha: Portál, 2009.
- –Chvál, M., Straková, J., Procházková, I.: Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Česká školní inspekce.Praha, 2015.
- –Janík, T. a kol.: Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno, Masarykova univerzita, 2013.
- –Kašpar, E. (Ed.): Didaktika fyziky - obecné otázky. Praha, SPN 1978.
- –Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T.: ). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
- –Kuhn, T. S.: Struktura vědeckých revolucí. OIKOYMENH, Praha, 1997.
- –Kvasnica, J.: Teorie elektromagnetického pole. Academia, Praha, 1985.
- –Mawwell, J. A.: Qualitative research design: an interactive approach. .Los Angeles: SAGE Publications, Inc., 2013.
- –Musilová, J. (Ed.): Fyzikální vzdělávání [Monotematické číslo]. Československý časopis pro fyziku, 62(5–6) 2012.
- –Popper, K.: Logika vědeckého zkoumání. OIKOYMENH, Praha, 1998.
- –Průcha, J. (Ed.): Pedagogická encyklopedie. Portál, Praha, 2011.
- –Skála, L.: Úvod do kvantové mechaniky. Praha: Karolinum 1999.
- –Stuchlíková, I., Janík, T. (Eds.): Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
- –Švaříček, R, Šeďová K. (Eds.): Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
- –Teddlie, C., Tahakkori, A.: Foundations of mixed methods research. .Los Angeles: SAGE Publications, Inc., 2009.
- –Yin, R. K.: Case study research: design and methods. . .Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc., 2003.
- –Zajac, R., Pišút, J., Šebesta, J.: Historické pramene súčasnej fyziky 2. Univerzita Komenského, Bratislava, 1997.
- –Zajac, R., Šebesta, J.: Historické pramene súčasnej fyziky 1. Alfa, Bratislava, 1990.
- –Žák, V.: Kvalita fyzikálního vzdělávání v rukou učitele. Karolinum, Praha, 2018.
- –Bell, J.: Doing your research project: a guide for first-time researchers in education, health and social science. Maidenhead: Open University Press, 2005.