Tato stránka vychází z podkladů pro tištěné studijní plány (tzv. Karolinku).
Studijní plány 2024/2025 najdete zde.
Aktuální složení rady je na adrese http://mff.cuni.cz/phd/or/p4f12 .
Jsou k nahlédnutí v SIS na adrese http://mff.cuni.cz/phd/temata/p4f12 .
kód | Předmět | ZS | LS | |
NDFY029 | Problémy fyzikálního vzdělávání | 0/2 Z | 0/2 Z | |
NDFY054 | Moderní trendy ve fyzikálním vzdělávání | — | 0/2 Z | |
NDFY064 | Doktorandský seminář f12 I | 0/1 Z | — | |
NDFY065 | Doktorandský seminář f12 II | — | 0/1 Z | |
NDFY066 | Fyzikální obraz světa II | — | 0/2 Z | |
NDFY071 | Úvod do rešeršní a výzkumné činnosti I | 0/1 Z | — | |
NDFY072 | Úvod do rešeršní a výzkumné činnosti II | — | 0/1 Z | |
NDFY042 | Vývoj fyzikálních experimentů | 0/2 Z | — | |
NDFY070 | Vývoj fyzikálních experimentů II | — | 0/2 Z | |
NPED015 | Pedagogický seminář I | 0/2 Z | — | |
NPED016 | Pedagogický seminář II | — | 0/2 Z | |
NPOZ008 | Fyzika jako dobrodružství poznání | — | 0/3 Z |
Zkouška se skládá ze tří částí I. Širší základ, II. Partie fyziky související s tématem dizertační práce, III. Specializace.
I. Širší základ
1. Zákony zachování ve fyzice, rovnice kontinuity. 2. Prostor a čas, inerciální
a neinerciální systémy, speciálně relativistická kinematika a dynamika.
3. Energie, hybnost a moment hybnosti v různých oblastech fyziky.
4. Popis dynamiky různých systémů (pohybové rovnice, variační formulace
fyzikálních zákonů, rovnice pole). 5. Oscilátor v klasické i kvantové
fyzice. 6. Základy klasické elektrodynamiky (budování teorie z experimentů
i deduktivní vyvození z Maxwellových rovnic). 7. Potenciály a jejich
význam ve fyzice. 8. Vlnění (mechanické i elektromagnetické, vlastnosti,
šíření, buzení). 9. Interakce elektromagnetickeho záření s hmotou
(na klasické i kvantové úrovni). 10. Zákony specifické pro mikrosvět
(kvantový popis, základní představy jaderné a částicové fyziky, aplikace).
11. Základní principy a aplikace termodynamického a statistického popisu.
12. Makroskopické vlastnosti látek a jejich mikroskopický výklad.
13. Měření fyzikálních veličin (veličiny a jejich jednotky, metody měření,
základní fyzikální konstanty a jejich měření). 14. Fyzikální podstata
jevů z běžného života a technické praxe (schopnost teorií vysvětlit
pozorované jevy, aplikace výsledků fyziky). 15. Meze platnosti fyzikálních
teorií (vztah klasické, kvantové a relativistické fyziky, další příklady
typu elektrostatika — elektrodynamika).
Předpokládá se obecný přehled fyziky v duchu Feynmanova kursu. K tomu patří vysvětlení souvislosti základních fyzikálních zákonitostí a jejich důsledků s experimentálními výsledky a aplikacemi. Důraz je kladen i na schopnost vyložit dané téma také elementárnějšími prostředky.
II. Partie fyziky související s tématem dizertační práce
Vzhledem k šíři tématiky prací spadajících do daného oboru stanoví
Rada doktorského studijního oboru požadavky pro každého uchazeče
individuálně. V této části zkoušky musí uchazeč prokázat hlubší
fyzikální vhled do zvolené části fyziky související s tématem
jeho dizertační práce.
III. Specializace
Ve specializaci si uchazeč vybírá v návaznosti na téma disertační práce
jedno ze zaměření oboru: a) didaktika fyziky, b) filozofie a metodologie fyziky,
c) historie fyziky. Uchazeč musí prokázat celkový přehled v dané oblasti, umět
vysvětlit její východiska, základní pojmy a jejich souvislosti (včetně vazby
na jednotlivé obory fyziky), metodologii příslušných výzkumů a nejdůležitější
výsledky. V návaznosti na konkrétnější zaměření dizertační práce může oborová
rada požadavky z oblasti specializace upravit pro každého
uchazeče individuálně.
Uchazeč musí prokázat celkový přehled v dané oblasti, umět vysvětlit její východiska, základní pojmy a jejich souvislosti (včetně vazby na jednotlivé obory fyziky), metody práce, nejdůležitější výsledky. V případě didaktiky fyziky i jejich aplikace ve vzdělávání, např. stanovování cílů výuky, volba metod výuky, metody řešení úloh, didaktické funkce experimentu a hodnocení výsledků výuky.
Rozsah je dán níže uvedenou literaturou. V návaznosti na konkrétnější zaměření dizertační práce může oborová rada požadavky z oblasti specializace upravit pro každého uchazeče individuálně.