Otázky na uchazeče
Vážené kolegyně, vážení kolegové,jistě jste si udělali představu o záměrech uchazeče o funkci děkana podle tezí jeho volebního programu. Máte možnost položit uchazeči další otázky ještě před diskuzí na předvolebním shromáždění akademické obce. Dotazy posílejte na adresu předsedy AS Jiri.Dolejsi@mff.cuni.cz nebo jednatele AS Jiri.Lipovsky@mff.cuni.cz.
Strategie pro úroveň a formu studia na MFF | |
1) Priority studia
2) Kvalita či kvantita
3) Minimální počet studentů
4) V případě preferování kvantity, jakou formou?
5) V případě preferování kvality, jakou formou?
6) Pětileté magisterské studium | |
doc. Pavel Krtouš |
Re: Strategie pro úroveň a formu studia na MFF | |
Úvodem bych chtěl za dotazy poděkovat, je z nich vidět skutečný zájem o fakultu. Mnoho z nich se dotýká skutečně vážných problémů, se kterými se fakulta potýká, nebo které ji pravděpodobně ovlivní v blízké budoucnosti. Není tedy divu, že se jimi zabývá i volební program a myslím, že na většinu je tam možno nalézt náznak odpovědi. Přesto se pokusím svůj názor na každou skupinu otázek formulovat explicitně.
1) Priority studia
2) Kvalita či kvantita
3) Minimální počet studentů
4) V případě preferování kvantity, jakou formou?
5) V případě preferování kvality, jakou formou?
6) Pětileté studium | |
prof. Zdeněk Němeček |
Obecné otázky týkající se akademické obce | |
1) Zaměření fakulty
2) Personální politika a demografické složení akademické obce | |
doc. Pavel Krtouš |
Re: Obecné otázky týkající se akademické obce | |
1) Zaměření fakulty
2) Personální politika a demografické složení akademické obce | |
prof. Zdeněk Němeček |
Dotazy k tezím | |
ad D1,2: Můžete uvést na příkladu roku 2007, jak se na tvorbě odvodů do centra a na čerpání jeho služeb podílejí různé kategorie zaměstnanců (profesoři, docenti, odborní asistenti, odborní lektoři, asistenti, vědečtí pracovníci, pracovníci se základním a středoškolským vzděláním působící v sekcích a ostatní)? Pokud se ukáže, že odvody a čerpání se u některé kategorie výrazně liší, budete uvažovat o příslušné nápravě v metodice sestavování rozpočtu? ad D5,6: Plánujete přijmout opatření podporující spolupráci s průmyslem? Uvažujete o novelizaci Směrnice děkana č.1/2007 o ekonomické a doplňkové činnosti? Pokud ano, v jakém ohledu? ad G3: Posílení spolupráce se středními školami a zvýšení kvality jejich výuky by byla možné dosáhnout přímým zapojením zaměstnanců MFF do středoškolské výuky. Považujete za možné a užitečné, aby zaměstnanci fakulty v rámci svého úvazku vyučovali i na středních školách? Předpokládám, že by odpovídající část platu přímo hradila příslušná střední škola. | |
doc. Roman Grill |
Re: Dotazy k tezím | |
ad D1,2: Pro sestavování rozpočtu je základní jednotkou sekce. Výpočet odvodu na centrální aktivity se sice odvíjí od součtu mzdových prostředků, vyplacených pracovníkům příslušné sekce, ale vztáhnout to na jednotlivé kategorie pracovníků není možné. Výše průměrných platů v jednotlivých kategoriích je věcí mzdové politiky pracoviště (sekce) a centrální opatření by bylo proti zásadě co největší autonomie sekcí. ad D5,6: Spolupráce s průmyslem je jistě žádoucí, ale musí vyplývat ze zaměření pracoviště, jeho kontaktů atd. Myslím, že v tomto ohledu jsou nejlepší pobídkou granty, vypisované průmyslovými podniky, o další motivaci z centrálních prostředků jsme neuvažovali. Žádný předpis není navěky, ale proti uvedené směrnici zatím nikdo nic nenamítal. Pokud přijde konkrétní podnět, budeme se jím samozřejmě zabývat. ad G3: Vedení výuky na středních školách, ať již povinné nebo formou seminářů, přednášek k aktuálním tématům či vedení kroužků je jedna z forem, kterou bychom chtěli rozšířit. Není přitom tak důležité, kdo bude výuku platit. Každý dobrý student nám přinese kromě uspokojení a spoluúčasti při výzkumu i kolem 300 tis. Kč, takže to za námahu i nějaké výdaje s tím spojené určitě stojí. | |
prof. Zdeněk Němeček |
Obecné dotazy | |
1) Jaké kroky konkrétně navrhnete, pokud se naplní krizový scénář a počet nastupujících studentů klesne vzhledem k nástupu populačně slabších ročníků v průběhu následujících čtyř let o 30 %? To by v současném rozpočtu znamenalo výpadek příjmů přes 60 mil. Kč.
2) Pokud současně dojde k navýšení příspěvku na vědu, jak předpokládáme vzhledem
k připravované metodice hodnocení vědy a výzkumu připravované Radou pro výzkum a vývoj, jak budete vzájemně vyvažovat oba dotační zdroje - institucionální příspěvek na vědu a institucionální příspěvek na výuku 3) Vezmete v úvahu návrh na obsazení funkce některého z proděkanů, pokud Vám akademický senát navrhne svého kandidáta? | |
doc. Roman Grill |
Re: Obecné dotazy | |
1) Pokud naše snahy o získání dobrých studentů nedokáží kompenzovat výpadek, musíme se poohlédnout po jiných zdrojích. Máme stále potenciál v doktorském studiu a ve studentech ze zahraničí. Dále je možno doufat, že výzkumné fakulty budou financovány lépe, pokud ovšem tuto kategorii bude novela zákona o vysokých školách obsahovat. 2) Zásadou, na které stojí sestavování rozpočtu je, že sekce dostane veškeré prostředky, které si vydělá. V tomto systému není místo pro nějaké vyvažování. Nerovnováha mezi sekcemi (pokud by k ní v důsledku nové metodiky došlo) je automaticky do jisté míry vyvažována způsobem výpočtu odvodu na centrální aktivity. Metodika výpočtu příspěvku na vědu je známa již nyní a uplatňovat by se měla postupně od roku 2009. Sekce mají dostatek času, aby se přizpůsobily. 3) Prozatím se vždy od kandidáta na děkana očekávalo, že přijde sám s návrhem proděkanů ještě před volbou. Tento návrh je důležitý pro rozhodování senátu, protože vedení fakulty je nutno považovat za jeden celek. | |
prof. Zdeněk Němeček |
Studijní agenda, kvalita výuky angličtiny | |
Nejen v souvislosti s úvahami o integraci výuky v angličtině do českých studijních programů (volební teze) cítím potřebu výrazně pozvednout úroveň výuky angličtiny. Aspoň tak, aby se jazyková bariéra nestala překážkou v porozumění látce a diskuzi k ní. Nejslabší stránkou je právě porozumění řeči a schopnost vést dialog. Jak vidíte budoucnost jazykové přípravy? | |
David Kolovratník |
Re: Studijní agenda, kvalita výuky angličtiny | |
Zcela souhlasím s Vaším postojem k angličtině. Ideálního stavu se nedá dosáhnout v hodinovém a kreditovém limitu, který můžeme angličtině věnovat, Myslím, že je věcí každého studenta, aby se v angličtině zdokonaloval dobrovolně, protože nikdo se jazyk nenaučí proti své vůli. Je sice možné pro zájemce zorganizovat nějaké prázdninové kurzy, ale ty, které fakulta pořádala před lety, byly ukončeny pro malý zájem studentů. Není ale možno pominout akce typu WDS (doktorandský týden), kde mohou studenti v angličtině diskutovat. Nepamatuji si však, že by nějaký student naší fakulty položil přednášejícímu dotaz (pokud se ovšem vůbec akce zúčastnil a byl přítomen i jiným referátům než svému vlastnímu). Stejná situace je i při přednáškách zahraničních profesorů, kam většinou studenti chodí z donucení. | |
prof. Zdeněk Němeček |