Neplatí od 14. 8. 2020, viz Směrnice děkana č. 15/2020.
Směrnice děkana č. 2/2006
O zabezpečení interního auditu a finanční kontroly
V Praze dne 28. února 2006
1. Úvodní ustanovení
Funkci interního auditu a provádění finanční kontroly upravuje:- zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě,
- zákon č. 123/2003 Sb., kterým se mění zákon 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě,
- vyhláška MF ČR č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě.
Výše uvedené zákonné úpravy vymezují uspořádání a rozsah finanční kontroly vykonávané mezi orgány veřejné správy, mezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory a uvnitř orgánů veřejné správy. Stanoví předmět, hlavní cíle a zásady finanční kontroly vykonávané podle tohoto zákona. Zároveň vymezují pojem a postavení interního auditu jako funkčně nezávislého útvaru, který zajišťuje objektivní přezkoumávání a vyhodnocování hospodářských operací a vnitřního kontrolního systému.
V souladu s těmito zákonnými úpravami vydávám následující opatření závazná pro všechny pracovníky fakulty.
2. Interní audit
Interní audit zahrnuje zejména tyto činnosti:
- finanční audity, které ověřují, zda údaje vykázané ve finančních, účetních a jiných výkazech věrně zobrazují majetek, zdroje jeho financování a hospodaření s ním,
- audity systémů, které prověřují a hodnotí systémy zajištění příjmů orgánu veřejné správy, včetně vymáhání pohledávek, financování jeho činnosti a zajištění správy veřejných prostředků,
- audity výkonu, které zkoumají výběrovým způsobem hospodárnost, efektivnost a účelnost operací i přiměřenost a účinnost vnitřního kontrolního systému.
Útvar interního auditu je přímo podřízen děkanovi fakulty. Interní audit je funkčně nezávislý útvar, případně k tomu zvlášť pověřený zaměstnanec.
Útvar interního auditu zpracovává:
- střednědobý plán se zpracovává na víceleté období a stanoví priority fakulty z hlediska dosavadních výsledků činnosti interního auditu a předpokládaných záměrů a cílů,
- roční plán upřesňuje na základě střednědobého plánu rozsah, věcné zaměření a typ auditů, jejich cíle, časové rozvržení a personální zajištění. Dále obsahuje zejména odbornou přípravu interních auditorů, úkoly v metodické a konzultační činnosti.
Plány interního auditu zpracovává útvar interního auditu na základě objektivního hodnocení rizik, která vyplývají ze stanovených úkolů fakulty, s přihlédnutím k výsledkům veřejnosprávní a jiné kontroly a ke zjištěním vnitřního kontrolního systému.
Výsledky interního auditu jsou souhrnně uváděny v roční zprávě předkládané děkanovi, která zejména:
- hodnotí obecnou kvalitu vnitřního kontrolního systému,
- analyzuje výskyt závažných nedostatků, které nepříznivě ovlivnily činnost fakulty, včetně nedostatků ve fungování vnitřního kontrolního systému,
- předkládá doporučení ke zkvalitnění řízení provozní a finanční činnosti orgánu veřejné správy a jeho vnitřního kontrolního systému.
Na základě doporučení útvaru interního auditu, uvedených v roční zprávě, přijímá děkan odpovídající opatření k nápravě.
3. Finanční kontrola
Hlavními cíli finanční kontroly je prověřovat:
- dodržování právních předpisů a opatření děkana fakulty k hospodaření s veřejnými prostředky,
- zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům způsobeným zejména porušením právních předpisů, nehospodárným, neúčelným a neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky nebo trestnou činností,
- včasné a spolehlivé informování o nakládání s veřejnými prostředky, o prováděných operacích, o jejich průkazném účetním zpracování,
- hospodárné, efektivní a účelné využívání veřejných prostředků v souladu s jejich účelovým určením.
4. Vymezení pojmů finanční kontroly
Předběžná finanční kontrola předchází rozhodnutím o schválení použití veřejných prostředků a spočívá v posouzení, zda plánované a připravované operace odpovídají stanoveným úkolům, podmínkám a pravidlům. Průběžná finanční kontrola spočívá v prověření, zda:
- jsou dodržovány stanovené podmínky a postupy při uskutečňování, vypořádání a vyúčtování schválených hospodářských operací,
- se stanovené podmínky přizpůsobují průběhu uskutečňování hospodářských operací při změnách ekonomických, právních provozních a jiných podmínek novým rizikům,
- se provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných hospodářských operacích.
Následná finanční kontrola spočívá v prověřování, zkoumání a vyhodnocení, zda:
- hospodaření s veřejnými prostředky věrně zobrazuje zdroje, stav a pohyb těchto prostředků,
- stanovené podmínky a postupy jsou v soulad s právními předpisy,
- jsou plněna přijatá opatření.
Funkční zajištění finanční kontroly:
- příkazce operace - vedoucí pracovník pověřený k nakládání s veřejnými prostředky při realizace hospodářských operací,
- správce rozpočtu - vedoucí pracovník odpovědný za správu rozpočtu veřejných prostředků, s kterými fakulta disponuje,
- hlavní účetní - vedoucí pracovník odpovědný za vedení účetnictví na fakultě.
Přezkušování účetních dokladů
- věcné - odsouhlasení údajů obsažených v účetních dokladech se skutečností,
- formální - oprávněnost pracovníků a úplnost náležitostí předepsaných pro účetní doklady vč. početní kontroly,
- přípustnost účetní operace - možnost uskutečnění požadovaného úkonu.
5. Organizační zajištění finanční kontroly.
Zajištění finanční kontroly, tj. úprava závazných postupů pro vystavování, potvrzování, kontrolu a schvalování účetních dokladů a účetních operací a kontrolu hospodárnosti a efektivnosti při nakládání s veřejnými prostředky obsahují zejména:
- směrnice upravující běh dokladů a dělbu pravomoci a odpovědnosti mezi jednotlivými pracovišti,
- popisy pracovní činnosti, které stanoví rozdělení odpovědnosti a pravomoci jednotlivých pracovníků při potvrzování a schvalování hospodářských operací.
6. Závaznost
Tato směrnice je závazná pro všechny zaměstnance MFF UK.
7. Kontrola
Kontrolu této směrnice provádí zaměstnanec referátu interního auditu a právních služeb (RIA). Při této kontrolní činnosti jsou ostatní zaměstnanci MFF UK, zejména pak vedoucí pracovníci, povinni poskytnout mu součinnost.
8. Přechodná a závěrečná ustanovení
Toto opatření děkana nabývá platnosti dnem podpisu a účinnosti dnem 28. 2. 2006.
Navrhovatel: JUDr. J. Kludská, RIA
Schválil : prof.RNDr. Zdeněk Němeček, DrSc., děkan MFF UK