Neplatí od 1. 3. 2019, viz Směrnice děkana č. 4/2019.
Směrnice děkana č. 8/2010
Opatření děkana upravující pravidla pro odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací
V návaznosti na čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK (dále jen „SZŘ UK“), čl. 6a odst. 1 Rigorózního řádu UK (dále jen „RŘ UK“), čl. 13 Opatření rektora č. 6/2010 (dále jen „OR 6/2010“) vydávám toto opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy při odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací.
Čl. 1
Úvodní ustanovení
- Za závěrečnou práci se považuje bakalářská, diplomová, rigorózní a disertační práce ve smyslu § 45 odst. 3, § 46 odst. 3 a 5 a § 47 odst. 4 zákona o vysokých školách, v platném znění. Práce má listinnou (tištěnou) podobu a podobu elektronickou.
- Z časového hlediska se závěrečné práce dělí dle čl. 4 OR 6/2010 do těchto skupin:
- „nové práce“, tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010,
- „starší práce“, tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010.
- V listinné podobě se závěrečné práce zveřejňují v knihovně Matematicko-fyzikální fakulty (dále jen „fakulty“).
- V elektronické podobě se závěrečné práce evidují, odevzdávají a zveřejňují prostřednictvím studijního informačního systému (dále jen „SIS“).
- „Nové práce“ se prostřednictvím SIS zveřejňují do 21 dnů od jejich obhajoby; možné výjimky viz čl. 8.
- V případě „nové práce“ za odevzdání listinné a elektronické podoby práce, jejich vzájemného souladu (zejména obsahového) a za správnost a úplnost souborů práce vložených do studijního informačního systému zodpovídá student, resp. účastník rigorózního řízení (dále jen „student“); za zveřejnění práce zodpovídá fakulta.
- V případě „starší práce“ za její zveřejnění zodpovídá fakulta.
- Materiály zveřejňované na internetu mohou obsahovat jména a příjmení zúčastněných osob, neměly by však obsahovat jejich vlastnoruční podpisy.
Čl. 2
Fakultní koordinátor a povinnosti vedoucích pracovišť
- Děkan fakulty jmenuje v souladu s čl. 12 odst. 1 OR 6/2010 fakultního koordinátora pro oblast evidence a zveřejňování závěrečných prací.
- Činnost fakultního koordinátora je rámcově popsána v čl. 12 odst. 3 OR 6/2010. Fakultní koordinátor zejména:
- sbírá podněty a připomínky k evidenci a zveřejňování závěrečných prací na fakultě,
- informuje vedení fakulty o stavu evidence a zveřejňování závěrečných prací,
- navrhuje vedení fakulty nezbytná opatření a
- je kontaktní osobou pro styk s Ústavem výpočetní techniky UK.
- Vedoucí knihovny zodpovídá zejména za:
- uložení listinné podoby práce do okamžiku jejího převedení do univerzitního archivu,
- zveřejnění listinné podoby práce, nestanoví-li právní předpis jinak,
- poučení osoby při nahlížení do listinné podoby práce, že získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora,
- zveřejnění informací o kalkulaci nákladů na pořizování výpisů, opisů nebo rozmnoženin zveřejněné práce a způsob jejich pořizování v případě, že závěrečná práce nebo její část nemá písemnou podobu,
- katalogizaci listinné podoby práce, resp. doplnění automaticky vzniklého katalogizačního záznamu o knihovnické údaje,
- součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS.
- Vedoucí studijního oddělení zodpovídá zejména za správnost a úplnost údajů v SIS a spisové dokumentaci studenta, a to jak pro „nové práce“ (včetně záznamu o průběhu obhajoby práce), tak i pro „starší práce“ (před 1. 7. 2010 bez záznamu o průběhu obhajoby práce).
- Vedoucí kateder, ústavů a dalších vědecko-pedagogických pracovišť (dále jen „katedry“) zodpovídají zejména za zajištění listinné podoby prací a dalších údajů a podkladů nezbytných pro doplnění „starších prací“ do SIS, nejsou-li k dispozici v knihovně fakulty nebo na studijním oddělení.
Část I.
„Nové práce“
Čl. 3
Bakalářské a diplomové práce
- Bakalářskou nebo diplomovou práci v listinné podobě a v předepsané formální úpravě student odevzdá předsedovi komise pro státní závěrečné zkoušky ve třech výtiscích (viz čl. 16 Pravidel pro organizaci studia).
Současně student vloží práci, její přílohy a abstrakty v jazyce českém (resp. slovenském) a anglickém v elektronické podobě a případné další nezbytné údaje do SIS.Pozn.: Směrnicí děkana č. 2/2015 je znění upraveno na: Současně student vloží v elektronické podobě práci, její přílohy, abstrakt v anglickém jazyce a v případě studijních programů v českém jazyce také abstrakt v českém (resp. slovenském) jazyce, a případné další nezbytné údaje do SIS.
- Kontrolu náležitostí odevzdání práce podle odst. 1–2 jak v listinné, tak v elektronické podobě, a záznam o jejím odevzdání prostřednictvím SIS provede předseda komise.
- Předseda komise předá vedoucímu práce a oponentovi po jednom exempláři práce v listinné podobě.
- Za odevzdání posudku vedoucího/oponenta jak v listinné podobě předsedovi komise, tak v elektronické podobě prostřednictvím SIS, nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby práce zodpovídá vedoucí/oponent. Posudek v elektronické podobě by neměl obsahovat vlastnoruční podpis. V listinné podobě musí být posudek vlastnoručně podepsán.
- Nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby zajistí předseda komise zpřístupnění práce podle čl. 9.
- Předseda komise zajistí, aby listinná podoba práce byla k dispozici při její obhajobě.
- Do deseti kalendářních dnů od obhajoby předseda komise:
- v listinné podobě odevzdá na studijní oddělení protokol o státní závěrečné zkoušce, předsedou podepsaný záznam o průběhu obhajoby, podepsané posudky vedoucího/oponenta a formulář s podpisovými vzory členů komise,
- současně vloží záznam o průběhu obhajoby bez svého vlastnoručního podpisu v elektronické podobě do SIS,
- předá jeden exemplář práce v listinné podobě do knihovny.
- Studijní oddělení provede do deseti kalendářních dnů od obdržení listinných materiálů podle odst. 8 písm. a) od předsedy komise jejich kontrolu a zkontroluje úplnost záznamů v SIS. Úspěšnou kontrolu vyznačí v SIS (tzv. finalizace záznamu o práci).
- Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 11 odst. 1 OR 6/2010 bude elektronická podoba práce automaticky odeslána do univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o práci bude katalogizován v knihovním systému.
- Předsedu komise může při úkonech uvedených v tomto článku zastoupit místopředseda komise.
Čl. 4
Rigorózní práce
- Rigorózní práci v listinné podobě a v předepsané formální úpravě odevzdá účastník rigorózního řízení na studijní oddělení ve třech výtiscích.
- Současně účastník rigorózního řízení vloží práci, její přílohy a abstrakty v jazyce českém (resp. slovenském) a anglickém v elektronické podobě a případné další nezbytné údaje do SIS.
- Kontrolu náležitostí odevzdání práce podle odst. 1–2 jak v listinné, tak v elektronické podobě, a záznam o jejím odevzdání prostřednictvím SIS provede studijní oddělení.
- Předseda komise předá oponentovi jeden exemplář práce v listinné podobě.
- Za odevzdání posudku oponenta jak v listinné podobě předsedovi komise, tak v elektronické podobě prostřednictvím SIS, nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby zodpovídá oponent. Posudek v elektronické podobě by neměl obsahovat vlastnoruční podpis. V listinné podobě musí být posudek vlastnoručně podepsán.
- Předseda komise zajistí, aby listinná podoba práce byla k dispozici při její obhajobě.
- Nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby zajistí studijní oddělení zpřístupnění práce podle čl. 9.
- Do deseti kalendářních dnů od obhajoby předseda komise:
- v listinné podobě odevzdá na studijní oddělení protokol o státní rigorózní zkoušce, předsedou podepsaný záznam o průběhu obhajoby, podepsaný posudek oponenta a formulář s podpisovými vzory členů komise,
- současně vloží záznam o průběhu obhajoby bez svého vlastnoručního podpisu v elektronické podobě do SIS,
- předá jeden exemplář práce v listinné podobě do knihovny.
- Studijní oddělení provede do deseti kalendářních dnů od obdržení listinných materiálů od předsedy komise podle odst. 8 písm. a) jejich kontrolu a zkontroluje úplnost záznamů v SIS. Úspěšnou kontrolu vyznačí v SIS (tzv. finalizace záznamu o práci).
- Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 11 odst. 1 OR 6/2010 bude elektronická podoba práce automaticky odeslána do univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o práci bude katalogizován v knihovním systému.
- Předsedu komise může při úkonech uvedených v tomto článku zastoupit místopředseda komise.
Čl. 5
Uznávání diplomových a disertačních prací jako rigorózní práce
- Diplomovou nebo disertační práci v listinné podobě účastník rigorózního řízení odevzdá na studijní oddělení ve třech výtiscích.
- Současně účastník rigorózního řízení vloží práci, její přílohy a abstrakty v jazyce českém (resp. slovenském) a anglickém v elektronické podobě a případné další nezbytné údaje do SIS.
- Kontrolu všech náležitostí odevzdání práce podle odst. 1–2 jak v listinné tak v elektronické podobě a záznam o jejím odevzdání prostřednictvím SIS provede studijní oddělení.
- Pokud komise rozhodne, že práci nechá posoudit oponentem, předseda komise předá oponentovi jeden exemplář práce v listinné podobě.
- Za odevzdání posudku oponenta podle odst. 4 jak v listinné podobě předsedovi komise, tak v elektronické podobě prostřednictvím SIS, nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby zodpovídá oponent. Posudek v elektronické podobě by neměl obsahovat vlastnoruční podpis. V listinné podobě musí být posudek vlastnoručně podepsán.
- Předseda komise zajistí, aby listinná podoba práce byla k dispozici při jednání komise.
- Do deseti kalendářních dnů od jednání komise její předseda:
- v listinné podobě odevzdá na studijní oddělení protokol o jednání komise, předsedou podepsaný záznam o průběhu obhajoby, případný podepsaný posudek oponenta a formulář s podpisovými vzory členů komise,
- současně vloží záznam o průběhu obhajoby bez svého vlastnoručního podpisu v elektronické podobě do SIS,
- předá jeden exemplář práce v listinné podobě do knihovny.
- Studijní oddělení provede do deseti kalendářních dnů od obdržení listinných materiálů podle odst. 7 písm. a) od předsedy komise jejich kontrolu a zkontroluje úplnost záznamů v SIS. Úspěšnou kontrolu vyznačí v SIS (tzv. finalizace).
- Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 11 odst. 1 OR 6/2010 bude elektronická podoba práce automaticky odeslána do univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o práci bude katalogizován v knihovním systému.
- Předsedu komise může při úkonech uvedených v tomto článku zastoupit místopředseda komise.
Čl. 6
Disertační práce
- Disertační práci v listinné podobě a v předepsané formální úpravě student odevzdá na studijní oddělení ve čtyřech výtiscích (viz též čl. 24 Pravidel pro organizaci studia).
Současně student vloží práci, její přílohy a abstrakty v jazyce českém (resp. slovenském) a anglickém v elektronické podobě a případné další nezbytné údaje do SIS.Pozn.: Směrnicí děkana č. 2/2015 je znění upraveno na: Současně student vloží v elektronické podobě práci, její přílohy, abstrakt v anglickém jazyce a v případě studijních programů v českém jazyce také abstrakt v českém (resp. slovenském) jazyce, a případné další nezbytné údaje do SIS.
- Kontrolu náležitostí odevzdání práce podle odst. 1–2 jak v listinné, tak v elektronické podobě, a záznam o jejím odevzdání prostřednictvím SIS provede studijní oddělení.
- Studijní oddělení předá školiteli a dvěma oponentům po jednom výtisku.
- Za odevzdání posudku školitele/oponenta jak v listinné podobě na studijní oddělení, tak v elektronické podobě prostřednictvím SIS, nejméně jeden měsíc před datem obhajoby zodpovídá školitel/oponent. Posudek v elektronické podobě by neměl obsahovat vlastnoruční podpis. V listinné podobě musí být posudek vlastnoručně podepsán.
- Nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby zajistí studijní oddělení zpřístupnění práce podle čl. 9.
- Předseda komise zajistí, aby listinná podoba práce byla k dispozici při její obhajobě.
- Do deseti kalendářních dnů od obhajoby předseda komise:
- v listinné podobě odevzdá na studijní oddělení protokol o obhajobě disertační práce, předsedou podepsaný záznam o průběhu obhajoby, podepsané posudky vedoucího/oponentů a formulář s podpisovými vzory členů komise,
- současně vloží záznam o průběhu obhajoby bez svého vlastnoručního podpisu v elektronické podobě do SIS,
- předá jeden exemplář práce v listinné podobě do knihovny.
- Studijní oddělení provede do deseti kalendářních dnů od obdržení listinných materiálů podle odst. 8 písm. a) od předsedy komise jejich kontrolu a zkontroluje úplnost záznamů v SIS. Úspěšnou kontrolu vyznačí v SIS (tzv. finalizace).
- Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 11 odst. 1 OR 6/2010 bude elektronická podoba práce automaticky odeslána do univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o práci bude katalogizován v knihovním systému.
- Předsedu komise může při úkonech uvedených v tomto článku zastoupit místopředseda komise.
Úprava závěrečné práce
Pozn.: Aktuální znění čl.7 upravuje Směrnice děkana č. 2/2015.
- Závěrečná práce musí být předložena v předepsané úpravě v jazyce českém (resp. slovenském) nebo anglickém. Práce musí obsahovat abstrakt v jazyce českém (resp. slovenském) a anglickém. Se souhlasem děkana může být práce napsána i v jiném jazyce (viz též čl. 9 a 17 Směrnice děkana č. 7/2010 „Opatření děkana pro organizaci studia na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze“).
- Vzorové šablony pro jednotlivé typy prací jsou k dispozici na webových stránkách fakulty.
- Všechny výtisky práce v listinné podobě musí být stejné a musí být v pevné vazbě, která znemožňuje výměnu jednotlivých listů práce.
- Elektronickou verzi práce, nevylučuje-li to její povaha (viz čl. 3 OR 6/2010), vkládá student prostřednictvím webového rozhraní SIS, a to výhradně v prohledávatelném formátu PDF verze 1.3 či vyšší, ze kterého je možné automatizovaně generovat index. Má-li práce přílohu či přílohy (např. multimediální formáty či softwarová díla), vloží student do SIS také tuto přílohu (může mít jiný formát než PDF); v případě více příloh vloží jeden komprimovaný soubor (ve formátu ZIP nebo TGZ) obsahující všechny přílohy práce. Velikost souborů vkládaných do SIS je omezena na 850 MB. V případě, že je některý ze souborů práce větší než 850 MB, student prostřednictvím SIS odevzdá soubory vyhovující tomuto limitu a soubory přesahující limit odevzdá spolu s tištěnou podobou práce na DVD nosiči.
- Termín pro odevzdání listinné i elektronické podoby práce je shodný. Práce je považována za odevzdanou pouze tehdy, pokud student v termínu odevzdal obě podoby práce.
- Student zodpovídá za správnost a úplnost odevzdané elektronické podoby práce a jejích příloh a za soulad této podoby s její listinnou podobou (zejména obsahovou).
Čl. 8
Vyloučení závěrečné práce ze zveřejnění
- V případě, že práce obsahuje údaje, které nelze na internetu zveřejnit, extrahuje student příslušné části do přílohy práce. Návrh na vyloučení příloh práce ze zveřejnění dle čl. 9 OR 6/2010 může podat student při odevzdání práce v SIS nebo vedoucí práce/školitel do pěti kalendářních dnů ode dne odevzdání práce studentem. Návrh se podává prostřednictvím SIS.
- Návrh na prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle čl. 11 OR 6/2010, a to až na 548 kalendářních dnů ode dne obhajoby práce, může podat vedoucí práce/školitel prostřednictvím SIS do pěti kalendářních dnů od odevzdání práce.
- Návrhy podle odst. 1 a 2 posuzuje děkan fakulty. Výsledek tohoto posouzení zaznamená pracovník studijního oddělení do SIS před finalizací záznamu o práci.
- Vyloučení celé práce ze zveřejnění je možné pouze v případech a postupem uvedeným v čl. 10 OR 6/2010. Návrh na vyloučení celé práce ze zveřejnění může podat vedoucí práce/školitel prostřednictvím SIS do pěti kalendářních dnů od odevzdání práce. Bezprostředně po jeho obdržení děkan předá návrh rektorovi prostřednictvím Odboru pro studium a záležitosti studentů RUK.
- Návrhy podle čl. 1–4 musí být doprovázeny zdůvodněním návrhu.
Čl. 9
Zpřístupnění závěrečných prací před obhajobou
- Listinná podoba odevzdané závěrečné práce musí být zpřístupněna k nahlížení nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby.
- V případě bakalářských a diplomových prací zajistí jejich zpřístupnění k nahlížení předsedové komisí ve spolupráci s vedoucími kateder. Toto zpřístupnění bude upraveno vyhláškou, která bude vydána do 31. 12. 2010. Ve vyhlášce budou uvedena jména a příjmení pracovníků, kteří jsou pověřeni touto činností, uvedeny místnosti, kde jsou práce přístupné, a čas zpřístupnění. Vyhlášku zveřejní studijní oddělení fakulty.
- Práce předložené v rámci rigorózního řízení a disertační práce zpřístupní k nahlížení studijní oddělení v úředních hodinách.
- Z práce zpřístupněné k nahlížení je možné pořizovat na své náklady výpisy, opisy nebo rozmnoženiny.
- Cenu za pořizování výpisů, opisů nebo rozmnoženin závěrečných prací stanovuji ve výši 5,– Kč za stránku.
- Cena za pořizování výpisů, opisů nebo rozmnoženin je splatná předem ve prospěch účtu fakulty číslo 21210277/0100, variabilní symbol 6. Jako specifický symbol je nutné uvést desetimístné rodné číslo bez lomítka.
- Doklad o zaplacení ceny za pořizování výpisů, opisů nebo rozmnoženin rigorózních prací musí zájemce o závěrečnou práci předložit před započetím pořizování těchto výpisů, opisů nebo rozmnoženin.
Část II.
„Starší práce“
Čl. 10
Upřesnění postupu pro „starší práce“
- V případě „starších prací“ se použijí ta ustanovení Části I, která jsou nezbytná ke zveřejnění elektronické podoby závěrečných prací prostřednictvím SIS.
- Doplňování „starších prací“ do SIS budou ve vzájemné spolupráci zajišťovat pověření pracovníci knihovny, studijního oddělení a kateder. Tito pracovníci se v případě nejasností mohou obracet na osoby spojené s danou prací (zejména na předsedy komisí pro státní závěrečné zkoušky, státní rigorózní zkoušky a obhajoby disertačních prací, na vedoucí prací, školitele a oponenty) s žádostí o předání prací do knihovny či doplnění chybějících údajů a podkladů. Na rozdíl od „nových prací“ nemusí být formát PDF prohledávatelný.
- Studijní oddělení oskenuje posudky vedoucího práce/školitele/oponenta/oponentů z jejich listinné podoby se zakrytými vlastnoručními podpisy, výsledek obhajoby práce (pro práce obhájené do 30. 6. 2010 včetně), zajistí záznam o průběhu obhajoby (pro práce obhájené od 1. 7. 2010 do 28. 9. 2010) a případné další nezbytné údaje ze spisu studenta a vše vloží do SIS.
- Kontrolu úplnosti záznamů v SIS provede studijní oddělení.
- Návrh na vyloučení příloh bakalářské, diplomové nebo disertační práce ze zveřejnění dle čl. 9 OR 6/2010 může podat vedoucí práce/školitel prostřednictvím SIS do 31. 12. 2010.
- Návrh na prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle čl. 11 OR 6/2010, a to až na 548 kalendářních dnů ode dne obhajoby práce, může podat vedoucí práce/školitel prostřednictvím SIS do 31. 12. 2010.
- Návrh na vyloučení celé bakalářské, diplomové nebo disertační práce ze zveřejnění může podat vedoucí práce/školitel prostřednictvím SIS do 31. 12. 2010.
- Návrhy podle odst. 5–7 musí být doprovázeny zdůvodněním návrhu.
Čl. 11
Kontrola
Změny a doplnění této směrnice předkládá děkanovi ke schválení její navrhovatel, který je též zodpovědný za její aktualizaci z hlediska souladu s platnými právními předpisy a vnitřními předpisy.
Čl. 12
Závěrečná ustanovení
- Doplňování elektronické podoby prací do SIS, odevzdaných k obhajobě před nabytím účinnosti této směrnice, bude probíhat v následujících termínech vycházejících z čl. 14 odst. 8 OR 6/2010:
- pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2010 do 28. 9. 2010 nejpozději do 30. 9. 2011,
- pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2009 do 31. 12. 2009 nejpozději do 30. 6. 2012,
- pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2006 do 31. 12. 2008 nejpozději do 30. 6. 2014.
- Tato směrnice se nevztahuje na studenty zapsané na fakultě, kteří v rámci dvouoborového mezifakultního studia zpracovávají závěrečnou práci na jiné fakultě. Na tyto studenty se vztahuje věcně odpovídající opatření děkana příslušné fakulty.
- Touto směrnicí se k datu nabytí její účinnosti zrušuje opatření Směrnice děkana č. 3/2006 „Zveřejňování dizertačních, diplomových, bakalářských a rigorózních prací“.
- Tato směrnice nabývá platnosti dnem jejího podpisu a účinnosti dnem 29. 9. 2010.
Navrhovatel: prof. RNDr. Lubomír Skála, DrSc., proděkan pro koncepci studia
Směrnice byla schválena dne 22. 9. 2010,
vydána dne 27. 9. 2010.
Schválil: