I. Předmět úpravy a vysvětlení pojmů
V rámci zajištění finanční kontroly na MFF UK rozhodlo vedení fakulty o pořízení softwaru k elektronickému vyhotovování objednávek a likvidace faktur včetně jejich elektronického schvalování. Tato změna vyvolá řadu přípravných prací, které jsou nutným předpokladem pro implementaci.
Příkazce operace – zaměstnanec pověřený k nakládání s veřejnými prostředky. Posuzuje, zda pořízení služeb nebo zboží, případně jiných plnění neodporuje kritériím stanoveným pro hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy, či právním předpisům a odpovídá za dodržování rozpočtové kázně. Kontroluje, zda výdaje jsou způsobilé z konkrétního zdroje (zda jsou v souladu se zadávací dokumentací příp. jinými předpisy) a zda jsou doloženy věcně správnými a úplnými podklady. U grantů a projektů kontroluje souvislost operace se schválenými záměry a cíli.
Správce rozpočtu – vedoucí nebo pověřený pracovník, který odpovídá za správu části rozpočtu veřejných financí. Kontroluje, zda připravovaná operace je formálně v pořádku, zda provedení podepsala oprávněná osoba (příkazce operace), zda nehrozí přečerpání zdroje ani rozpočtové riziko a zda je operace v souladu se schválenými veřejnými výdaji, programy, projekty či smlouvami.
II. Povinnosti osob pověřených k nakládání s veřejnými prostředky
V připravovaném elektronickém systému nakládání s veřejnými prostředky stanoví osoba pověřená k nakládání s veřejnými prostředky (děkan, tajemník, proděkani, vedoucí kateder, ústavů, oddělení děkanátu, řešitelé grantů, projektů atd.) za svěřený zdroj: příkazce operace a jednoho nebo více zástupců.
Prvním příkazcem operace bude vždy:
- děkan za rozepsané prostředky střediska 901
- tajemník za rozepsané prostředky střediska 902
- proděkan za prostředky sekce nerozepsané na katedry a ústavy
- vedoucí katedry a ústavu za rozepsané prostředky příslušné katedry a ústavu
- vedoucí oddělení děkanátu za rozepsané prostředky oddělení
- řešitel grantu, projektu, případně jiného zdroje (daru, smluvního výzkumu apod.).
Správce rozpočtu a jednoho nebo více zástupců stanoví vedoucí pracoviště za všechny zdroje příslušného pracoviště.
Správcem rozpočtu lze stanovit:
- proděkana
- tajemníka fakulty
- vedoucí hospodářského oddělení
- tajemníka katedry resp. ústavu, asistentku, sekretářku apod.
Návrh předloží vedoucí pracoviště na vyplněném formuláři do 31. 10. 2017 ke schválení děkanovi (příp. tajemníkovi). Formulář Podpisové vzory osob pověřených k nakládání s veřejnými prostředky je na webu zde.
Příkazce operace a správce rozpočtu nesmí být tatáž osoba.
III. Povinnosti oddělení děkanátu
- Hospodářské oddělení: do 31. 10. 2017 připraví číselník organizací pro využívání všemi příkazci operací a správci rozpočtů.
- Správa počítačové sítě Karlov: zajistí součinnost s dodavatelskou firmou a s hospodářským oddělením v technických záležitostech. Zajistí přípravu licenční a servisní smlouvy (ve spolupráci s tajemníkem, právničkou a hospodářským oddělením)
- Zaměstnanecké oddělení: připraví aktualizovaný číselník zaměstnanců doplněný o e-mailové adresy do 31. 10. 2017.
IV. Kontrola a účinnost
Kontrolu dodržování tohoto příkazu provádí interní auditor. Příkaz je účinný ode dne vydání, jeho platnost bude ukončena splněním termínů.
Navrhovatel: Ing. D. Lanková, vedoucí hospodářského oddělení; Mgr. P. Vlášek, vedoucí Správy počítačové sítě Karlov.
Příkaz byl schválen dne 20. 9. 2017,
vydán dne 25. 9. 2017.
Schválil:
prof. RNDr. Jan Kratochvíl, CSc.
děkan MFF UK