Výzkum představ různých aktérů o fyzikálním a přírodovědném kurikulu

 

Výzkumný tým: Vojtěch Žák, Petr Kolář, Martin Chvál

 

O výzkumu

Tento výzkum rozkrývá, jaké je žádoucí kurikulum fyziky podle významných skupin aktérů, kteří zasahují (nebo mohou zasahovat) do tvorby, prosazování a realizace fyzikálního (obecněji přírodovědného) kurikula. Počátky našeho výzkumu jsou spojené s dizertační prací Východiska nového kurikula fyzikálního vzdělávání (P. Kolář, vedoucí: V. Žák). V naší první výrazné mezinárodní publikaci se věnujeme představám předních českých fyziků, v navazující studii (v současné době v recenzním řízení) pak porovnáváme představy předních fyziků s názory dalších přírodovědců, středoškolských učitelů fyziky a didaktiků fyziky. V právě vznikající třetí studii pak budeme zjišťovat představy studentů a aktérů z oblasti průmyslu.

 

Metodologie

Využíváme jak kvalitativní metodologii – přístup zakotvené teorie (hloubkové polostrukturované rozhovory, otevřené a axiální kódování, konstantní porovnávání), tak kvantitativní metody (softwarovou analýzu textu, dotazník, faktorovou analýzu).

 

Publikace související s výzkumem

Žák, V., & Kolář, P. (2023). Physics curriculum in upper secondary schools: What leading physicists want. Science Education, 107, 677–712. [Online].

Žák, V., & Kolář, P. (2018). Proměny fyzikálního kurikula – první výsledky analýzy mezinárodních zdrojů. Scientia in Educatione9(1), 122–134. [Online].

 

Přínos pro širší komunitu

Na základě poznatků našeho výzkumu probíhá na katedře didaktiky fyziky MFF UK tvorba středoškolské učebnice fyziky, která bude využitelná ve výuce fyziky na různých typech středních škol (nejen na gymnáziích). Pilotáž učebnice je výzkumně uchopena v dizertační práci Terezy Fürstové Implementace nové učebnice fyziky do vzdělávání na středních školách (vedoucí: V. Žák).