Materiály do výuky
Vzdělávací weby KDF
- Sbírka řešených úloh
- Sbírka fyzikálních pokusů
- Portál FyzWeb
- Souhrnný sborník Veletrhu nápadů učitelů fyziky
Materiály zacílené na konkrétní partie fyziky
-
Příručky pro výuku vybraných partií elektřiny a magnetismu (stránky projektu): V rámci Operačního projektu Praha – Adaptabilita (OPPA) vznikly čtyři příručky pro učitele zaměřené na následující témata z elektřiny a magnetismu, konkrétně: Náboje, proudy a elektrické obvody, Střídavé proudy, Polovodiče a jejich aplikace a Elektromagnetické záření.
-
Metodické materiály pro výuku elektrostatiky: Jde o tři metodické materiály pro výuku elektrostatiky na SŠ, konkrétně Rozložení náboje na vodiči a izolantu, Intenzita a potenciál a Kapacita a kondenzátor. Součástí aktivit je podrobný popis všech experimentů a pracovní listy pro výuku. Autorkou je Věra Koudelková.
- Pro seminář Praktikum školních pokusů II vznikly texty s návody na experimenty z elektřiny a magnetismu na základních a středních školách.
-
Optická demonstrační sada: Naši bývalí doktorandi Karel Havlíček a Matěj Ryston vyvinuli s pomocí 3D tisku demonstrační sadu pro výuku geometrické optiky. Pro nekomerční použití jsou k dispozici návody k výrobě a modely součástek pro 3D tisk.
-
Aktivity do výuky kvantové fyziky: Kvantová fyzika nemusí být pouze téma pro vysokoškoláky. Na odkazovaných stránkách naleznete materiály s náměty na aktivity z kapitoly nazývané často Vznik kvantové fyziky nebo Pokusy vedoucí ke kvantové fyzice. Náměty jsou zpracovány tak, aby byly zvládnutelné středoškolskými studenty a aby studenti při práci s experimentálními daty sami formulovali hypotézy a závěry. Autorkou je Zdeňka Koupilová.
-
Projekt Orbitaly: Tato aktivita je zaměřena na vizualizaci vlnových funkcí a hustot pravděpodobnosti (tzv. orbitalů) pro různé stavy elektronu v atomu vodíku; vše je dále doplněno úlohami. Autory jsou Zdeňka Koupilová a Jan Koupil.
-
Aktivity do výuky jaderné fyziky: Ve spolupráci se společností ČEZ, a. s. vznikla brožurka nazvaná Jaderné hrátky, která poskytuje učitelům ZŠ a SŠ, ale i dalším zájemcům z řad rodičů či vedoucích různých zájmových kroužků nápady na aktivity, které modelují základní jevy týkající se atomového jádra. Na ni později navázala brožurka Učíme jadernou fyziku určená učitelům na středních školách a přinášející náměty diskuzního či problémového charakteru. Obě publikace kladou velký důraz na aktivitu studentů. Autorkou je Zdeňka Koupilová.
-
Relativita: Proč a jak? Rozsáhlý web zaměřený na středoškolské podání základů klasické, speciální i obecné teorie relativity. Autorem je Matěj Ryston.
-
Konceptuální test z termiky nazvaný Thermal Concept Evaluation (TCE) byl sestaven v roce 2001 na univerzitě v australském Perthu, autory jsou Marjan Zadnik a Shelley Yeo. Test se věnuje každodenním tepelným jevům a je možné zadat jej jak na základní, tak na střední škole. Do češtiny test přeložil a upravil v rámci své disertační práce Petr Kácovský. Česká verze testu | Originál v angličtině
-
Konceptuální test z elektřiny a magnetismu (KTEM) pokrývá základní koncepty týkající se převážně elektrického a magnetického pole, je určen pro použití na středních školách. Vychází z testu CSEM (Conceptual Survey of Electricity and Magnetism, autoři Maloney, D. P. a kolektiv), který byl poprvé publikován v roce 2001, ale je výrazně zjednodušen a doplněn o otázky pokrývající další témata českého středoškolského kurikula. Test byl vytvořen a pilotován v rámci disertační práce Věry Koudelkové. Česká verze testu | Komentář k testu a identifikované miskoncepce
Další materiály
- ICT ve fyzice: V rámci řešení projektu Podpora a zkvalitnění přípravy učitelů matematiky, fyziky a informatiky na MFF UK vznikl na KDF metodický text ukazující příklady dobré praxe využití digitálních technologií ve výuce fyziky na základních školách.
-
Zkušenosti s distanční výukou: Materiál vzniklý v době pandemie covid-19 shrnuje zkušenosti a doporučení k distanční výuce na vysoké škole, a to včetně odkazů na další zdroje. Autorkou je dr. Zdeňka Koupilová.
-
Hra „Neadventní kalendář“: Hra spočívá v řešení úvahových úloh, fyzikálních „oříšků“. Autorkou je dr. Zdeňka Koupilová.
-
Katalog námětů k opakování učiva fyziky na ZŠ formou hry: V rámci stejnojmenné diplomové práce Moniky Šrajlové bylo podrobně zpracováno 6 her na různá fyzikální témata. Hry rozvíjejí klíčové kompetence základního vzdělávání, ve vyučování pomáhají při opakování, procvičování a prohlubování probrané látky. Poskytují zpětnou vazbu o znalostech žáků a jejich slabých i silných stránkách. Zaměřují se na uvědomování si souvislostí mezi fyzikálními teoriemi a reálnou situací nebo mezi různými fyzikálními teoriemi, na odhalení nesprávných intuitivních představ, na modelování fyzikálních situací a uvědomování si mezí platnosti modelů, na práci s grafy a řešení příkladů. Materiály ke hrám le stažení: editovatelný formát | formát PDF.
-
Fyzikální pokusy pro předškolní a mladší školní děti: V rámci bakalářské práce Anety Čermákové Motivace předškolních a mladších školních dětí k fyzice prostřednictvím příběhů vznikly dva metodicky rozpracované pohádkové příběhy, do kterých je vloženo šest fyzikálních experimentů.
- Řešení kvantitativních fyzikálních úloh: Aktivity připravené do výuky fyziky, jejichž cílem je rozvíjet schopnosti žáků řešit kvantitativní fyzikální úlohy. Aktivity obsahují metodické materiály pro učitele s popisem, jak danou aktivitu do výuky zařadit. Dále jsou k nim připraveny pracovní listy pro žáky a řešení těchto listů, které navíc obsahuje metodické poznámky pro učitele.