Výzkum výsledků fyzikálního vzdělávání na konci středoškolského studia
Výzkumný tým: Petra Pschotnerová, Dana Mandíková, Martin Chvál
O výzkumu
V rámci výzkumu byla nejprve zmapovaná situace s výukou fyziky na různých typech středních škol a její časová dotace. Dále bylo provedeno rozsáhlé dotazníkové šetření na gymnáziích a technických lyceích zaměřené na formu maturitní zkoušky z fyziky, na podíly maturantů, kteří si volí maturitu z fyziky, a dále na to, proč si studenti volí fyziku jako jeden z maturitních předmětů a jak se na maturitu z fyziky připravují. Stěžejní částí výzkumu pak bylo opakování specializovaného fyzikálního testu TIMSS Advanced 1995 u českých gymnazistů v roce 2023.
Výzkumný nástroj
Originální testové sešity se specializovaným fyzikálním testem z roku 1995 zadané v papírové formě.
Výzkumný vzorek
Celkem 1804 žáků závěrečných ročníků 82 gymnázií; 72 škol bylo shodných se školami zapojenými do výzkumu v roce 1995.
Publikace související s výzkumem
Pschotnerová, P., & Mandíková, D. (2024). School-leaving examination in physics at the end of upper secondary school in the Czech Republic – Current state. Přijato k publikování.
Mandíková, D. & Pschotnerová, P. (2024). Research on the results of secondary school physics education of Generation Z in the Czech Republic. Přijato k publikování.
Pschotnerová, P. (2021). Physics Education in Upper Secondary Schools. In J. Pavlů & J. Šafránková (Eds.), WDS'21 Proceedings of Contributed Papers — Physics (pp. 134–139). Matfyzpress. [Online].