Spolupráce na mezinárodních šetřeních TIMSS a PISA
Zapojení do šetření TIMSS
Na přípravě a realizaci mezinárodního výzkumu TIMSS v České republice se členové katedry podílejí od roku 1991, kdy se začalo připravovat první hlavní šetření uskutečněné v roce 1995. Pravidelně se zapojují do kódování odpovědí na otevřené otázky (v pilotních i hlavních šetřeních), což umožňuje hlubší pohled na způsoby řešení žáků, sledování některých miskoncepcí i kritický pohled na kódovací manuály a některá zadání úloh. Věnují se též sledování vývoje výsledků českých žáků v přírodních vědách a jejich analýzám a také vytváření úloh „typu TIMSS“ reflektujících zjištěné problémy českých žáků.
Vybrané knižní publikace s podílem pracovníků katedry související s výzkumem TIMSS
Tomášek, V., & kolektiv. (2021). Inspirace pro rozvoj dovedností TIMSS: Úlohy z matematiky a přírodovědy. Česká školní inspekce. [Online].
Janoušková, S., Tomášek, V., Peclinovská, S., Pražáková, D., & kolektiv. (2019). Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření TIMSS: Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 1. stupeň základní školy. Česká školní inspekce. [Online].
Janoušková, S., Tomášek, V., Frýzek, M., Houfková, J., & Mandíková, D. (2017). Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření TIMSS 2015. Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník. Česká školní inspekce.
Hejný, M., Houfková, J., Jirotková, D., Mandíková, D., Starý, K., & kolektiv. (2013). Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání: Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění šetření TIMSS a PIRLS 2011. Česká školní inspekce. [Online].
Janoušková, S., Tomášek, V., Frýzek, M., Houfková, J., & Mandíková, D. (2013). TIMSS 2011: Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník. Česká školní inspekce. [Online].
Mandíková, D., Houfková, J., & kolektiv. (2011). Přírodovědné úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání: Náměty na rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Ústav pro informace ve vzdělávání. [Online].
Hejný, M., Houfková, J., Jirotková, D., Mandíková, D., & kolektiv. (2011). Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání: Náměty na rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Ústav pro informace ve vzdělávání. [Online].
Frýzek, M., Frýzková, M., Janoušková, S., Mandíková, D., Palečková, J., & Tomášek, V. (2009). Výzkum TIMSS 2007: Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník. Ústav pro informace ve vzdělávání. [Online].
Frýzková, M., Janoušková, S., Mandíková, D., Palečková, J., Švejdová, D., & Tomášek, V. (2009). Výzkum TIMSS 2007: Úlohy z přírodních věd pro 8. ročník. Ústav pro informace ve vzdělávání.
Mandíková, D., Palečková, J., & Tomášek, V. (1996). Praktické úlohy TIMSS. Výzkumný ústav pedagogický.
Zapojení do šetření PISA
Na přípravě a realizaci výzkumu PISA probíhá spolupráce od roku 1999, a to zejména v oblasti výzkumu přírodovědné gramotnosti. Podobně jako u výzkumu TIMSS jde o kódování odpovědí na otevřené otázky (v pilotních i hlavních šetřeních), zaměstnanci katedry se podíleli také na tvorbě nových přírodovědných úloh pro šetření v letech 2015 a 2025. Mezi další činnosti ve vztahu k PISA patří pravidelné hodnocení připravovaných úloh a kódovacích manuálů, překlady úloh a dalších materiálů a také hlubší analýzy výsledků českých žáků v přírodních vědách či vytváření úloh „typu PISA“ cílených na zjištěné problémy českých žáků. Pozornost je věnovaná také postojům českých žáků k přírodním vědám (zjišťovaným v rámci dotazníkových šetření) a jejich vývoji.
Vybrané knižní publikace s podílem pracovníků katedry související s výzkumem PISA
Starý, K., Mandíková, D., Laufková, V., Jirotková, D., Houfková, J., Hejný, M., & Dvořák, D. (2014). Úlohy pro rozvoj dovedností. Metodická publikace pro učitele základních škol a víceletých gymnázií. Česká školní inspekce. [Online].
Mandíková, D., Houfková, J., & kolektiv. (2012). Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Česká školní inspekce. [Online].
Palečková, J., & Mandíková, D. (2003). Netradiční přírodovědné úlohy. Ústav pro informace ve vzdělávání. [Online].