Bakalářské státní zkoušky studijního programu Informatika
Aktuality
2024–09–05 | Výsledky posledního termínu byly rozeslány ve 22:10. |
2024–06–27 | Výsledky posledního termínu byly rozeslány v 15:55. |
2024–05–03 | Letní termíny státních zkoušek budou 25. června 2024 pro všechny specializace. Obhajoby bakalářských prací budou 28. června 2024. |
2024–02–09 | Výsledky dnešního termínu byly rozeslány v 19:45. |
2024–01–05 | Detailní požadavky současné akreditace pro budoucí termíny byly aktualizovány, detaily jsou popsány na konci dokumentu v historii změn. |
2023–09–14 | Výsledky dnešního termínu byly rozeslány v 19:00. |
2023–08–15 | V požadavcích současné akreditace pro budoucí termíny byly drobně zpřesněny formulace, k dokumentu byla přidána historie změn. |
2023–07–12 | Informace o formátu zkoušky byly zjednodušeny. |
2023–07–12 | Podzimní termíny státních zkoušek dobíhající akreditace budou 12. září 2023 (matematika) a 14. září 2023 (informatika). |
2023–07–01 | Podzimní termíny státních zkoušek současné akreditace budou 14. září 2023 pro všechny specializace. Obhajoby bakalářských prací budou 7. září 2023. |
Odborná zkouška
Odborná část státní zkoušky má přehledový charakter – hodnocení se soustředí na pochopení základních principů tématu, u kterých se vyžaduje odpovídající schopnost vyjadřování (formálně přesné definice a tvrzení, technicky správná terminologie, používání obvyklých notací) a vnímání souvislostí včetně aplikací. Naopak není vyžadována znalost technických detailů či složitých důkazů, odpovědi však nesmí skutečným detailům odporovat. Jako hrubé vodítko jsou níže k dispozici kompletní seznamy otázek z dřívejších zkušebních termínů.
Ke zkoušce jsou nutné psací potřeby a průkaz identity. Nejsou dovoleny žádné pomůcky, které by mohly poskytovat výhodu při vypracování odpovědí (knihy, skripta, poznámky, kalkulátory, telefony, tablety a podobná elektronika). Zkouška nemá formální dress code, vzhledem k délce zkoušky se doporučuje počítat s potřebou občerstvení.
Současná akreditace
Pro studenty současné akreditace (zahájení studia od roku 2019) zkouška probíhá písemnou formou. Na začátku odborné části zkoušky jsou všem studentům hromadně zadány zkušební otázky podle požadavků jejich studijních oborů. Detailní rozpis požadavků je k dispozici zde. Typicky je zadáno osm samostatných otázek (dvě ze společného okruhu „matematika“, dvě ze společného okruhu „informatika“, čtyři z okruhů specializace), které mohou být dále členěny. Otázky mohou testovat znalost libovolného tématu z požadavků studijního oboru a mohou se týkat definic, aplikací i důkazů – záměrem sledovaným při sestavování testu je pokrýt zásadní tematické okruhy, použít přitom otázky různého charakteru a nastavit celkovou průměrnou časovou náročnost na zhruba dvě až tři hodiny.
Po zadání otázek má student vyhrazen čas k písemné odpovědi. Rozvrh zkoušky je zvolen tak, aby v průměrném případě poskytoval značnou časovou rezervu, rychlost řešení otázek tak není zásadní faktor zkoušky. Písemné odpovědi odevzdá student nejpozději při vypršení časového limitu zkušební komisi, která je samostatně (bez další účasti studenta) zhodnotí. Hodnocení používá bodový systém, který sčítá body za správné odpovědi – za každou z odpovědí jsou přiděleny 0–3 body, úspěšné složení zkoušky vyžaduje zisk nejméně 5 bodů ze společných okruhů a nejméně 7 bodů z okruhů specializace, výsledná známka je určena podle součtu všech bodů, pro součet od 12 bodů je výsledná známka „dobře“, od 16 bodů „velmi dobře“, od 20 bodů „výborně“.
Výsledky zkoušky jsou studentovi oznámeny mailem na adresu uvedenou ve studijním informačním systému, součástí výsledků jsou odpovědi s vyznačeným hodnocením komise. Student může nejpozději do uplynutí následujícího pracovního dne od odeslání hodnocení požádat komisi o revizi hodnocení spolu s uvedením důvodů k revizi, komise v takovém případě shromáždí podklady a vyřídí žádost podle individuálního harmonogramu.
Dobíhající akreditace
Pro studenty dobíhající akreditace (zahájení studia do roku 2018) má zkouška dvě části (jednu z matematiky, jednu z informatiky), které jsou organizovány a hodnoceny samostatně. Každá část má formu odborné rozpravy, při které klade komise studentovi ústně otázky stejného typu a stejné hloubky jako při písemném formátu zkoušky, postup studenta však hodnotí průběžně a interaktivně. Detailní rozpis požadavků je k dispozici zde.
Příklady otázek
V letech souběžné platnosti současné i dobíhající akreditace existují verze zadání pro obě, písmeny M a I jsou označena zadání z matematiky a informatiky pro dobíhající akreditaci, písmenem S společné zadání pro současnou akreditaci.
Jaro 2024 | Léto 2024 | Podzim 2024 |
Jaro 2023 M I S | Léto 2023 | Podzim 2023 |
Léto 2022 M I S1 S2 | Podzim 2022 M I S | |
Léto 2021 M I | Podzim 2021 M I | |
Jaro 2020 M I | Léto 2020 M I | Podzim 2020 M I |
Jaro 2019 | Léto 2019 | Podzim 2019 M I |
Jaro 2018 | Léto 2018 | Podzim 2018 |
Jaro 2017 | Léto 2017 | Podzim 2017 |
Jaro 2016 | Léto 2016 | Podzim 2016 |
Jaro 2015 | Léto 2015 | Podzim 2015 |
Jaro 2014 | Léto 2014 | Podzim 2014 |
Jaro 2013 | Léto 2013 | Podzim 2013 |
Jaro 2012 | Léto 2012 | Podzim 2012 |
Obhajoba bakalářské práce
Obhajoba bakalářské práce ve studijním programu Informatika probíhá v jednom ze dvou formátů – obhajoba s posterem nebo obhajoba s projekcí. Práce zadané pracovišti KDSS, KSI, KSVI, KTIML, SISAL a ÚFAL jsou zpravidla obhajovány s posterem. Práce zadané pracovišti KAM a IÚUK jsou zpravidla obhajovány s projekcí. Formát obhajoby volí komise a je studentům sdělen spolu s pozvánkou na obhajoby.
V obou formátech je součástí obhajoby prostor k reakci na posudky vedoucího a oponenta a prostor k veřejné diskuzi. Komise doporučuje studentovi seznámit se s posudky vedoucího a oponenta ještě před obhajobou, posudky jsou k dispozici mimo jiné ve studijním informačním systému.
Práce je nutné odevzdat a přihlásit k obhajobě v termínech stanovených harmonogramem akademického roku – jedná se o dva oddělené administrativní kroky, samotné odevzdání práce je podmínkou ale není automatickou přihláškou k její obhajobě, přihlášení vyžaduje také zápočet z předmětu NSZZ031 od vedoucího práce. Součástí elektronického odevzdání je technická kontrola formátu odevzdávaných souborů podle směrnice děkana, tuto kontrolu je vhodné absolvovat s předstihem na zkušební verzi práce.
Obhajoba s posterem
Pro tento formát si student k bakalářské práci připraví poster, který před začátkem obhajoby umístí na určené místo v prostorách obhajob. Komise vede se studentem veřejnou rozpravu o obhajované bakalářské práci před takto připraveným posterem.
Na posteru je nutné uvést název práce, jméno autora práce a vedoucího práce, vhodný je také link na repozitář práce, další detaily posteru jsou na uvážení studenta – diskuze je například zde. Postery budou umístěny v rámech o šířce 842 mm a výšce 1185 mm, viditelná plocha posteru má šířku 820 mm a výšku 1163 mm, tyto rozměry je nutné dodržet (rámy je možné si prohlédnout v prostorách školy). Postery jsou po obhajobě podle uvážení komise dále vystaveny, elektronické verze posterů jsou umístěny do repozitáře spolu se samotnou prací. Elektronická verze posteru ve formátu PDF se odevzdává mailem sekretářce komise paní Kateřině Hegrové.
Obhajoba s projekcí
Pro tento formát si student k bakalářské práci připraví slides, které v průběhu obhajoby promítne. Projekce slides je součástí veřejné rozpravy komise se studentem o obhajované bakalářské práci.
Detaily projekce slides jsou na uvážení studenta. Obhajoba vyhrazuje na projekci čas zhruba 10 až 15 minut. Slides by měly být v některém běžném elektronickém formátu (například PDF soubor) na běžném médiu (například USB stick). Elektronické verze slides jsou umístěny do repozitáře spolu se samotnou prací. Elektronická verze slides ve formátu PDF se odevzdává mailem sekretářce komise paní Kateřině Hegrové.