Matematika se zaměřením na vzdělávání
Tato stránka vychází z podkladů pro tištěné studijní plány (tzv. Karolinku).
Doporučený průběh studia
Předměty povinné jsou vytištěny tučně, povinně volitelné předměty normálním písmem, doporučené volitelné předměty kurzívou.
Hlavní studijní plán (maior)
1. rok studia
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
Povinné předměty – obecná část: | |||||
NTVY014 | Tělesná výchova I | tv | 1 | 0/2 Z | — |
NTVY015 | Tělesná výchova II | tv | 1 | — | 0/2 Z |
NMTM110 | Informační technologie pro učitele | it | 3 | 1/2 KZ | 1/2 KZ |
Anglický jazyk | a | ||||
Povinné předměty – oborová část: | |||||
NMTM101 | Matematická analýza I | 8 | 4/2 Z+Zk | — | |
NMTM103 | Lineární algebra I | 4 | 2/2 Z+Zk | — | |
NMTM105 | Aritmetika a algebra I | 3 | 2/1 Z+Zk | — | |
NMTM102 | Matematická analýza II | 4 | — | 2/2 Z+Zk | |
NMTM104 | Lineární algebra II | 4 | — | 2/2 Z+Zk | |
NMTM106 | Základy planimetrie | 4 | — | 2/2 Z+Zk |
it Tento předmět si studenti postupující dle plánu Fyzika se zaměřením na vzdělávání (plán maior i minor) a Informatika se zaměřením na vzdělávání (plán maior i minor) zapisují v zimním semestru. V letním semestru si předmět zapisují studenti postupující dle plánu Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávání (plán maior i minor) a studenti Matematika se zaměřením na vzdělávání v kombinaci s dalším programem na FF UK.
2. rok studia
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
Povinné předměty – obecná část: | |||||
NTVY016 | Tělesná výchova III | tv | 1 | 0/2 Z | — |
NTVY017 | Tělesná výchova IV | tv | 1 | — | 0/2 Z |
NJAZ091 | Anglický jazyk — zkouška pro bakaláře | a | 1 | 0/0 Zk | 0/0 Zk |
Povinné předměty – oborová část: | |||||
NMTM201 | Matematická analýza III | 4 | 2/2 Z+Zk | — | |
NMTM203 | Geometrie I | 4 | 2/2 Z+Zk | — | |
NMTM205 | Stereometrie | 3 | 1/2 Z+Zk | — | |
NMTM207 | Finanční matematika | 2 | 0/2 Z | — | |
NMTM202 | Matematická analýza IV | 4 | — | 2/2 Z+Zk | |
NMTM204 | Geometrie II | 4 | — | 2/2 Z+Zk | |
NMTM206 | Aritmetika a algebra II | 3 | — | 2/1 Z+Zk | |
NMTM208 | Kombinatorika | 3 | — | 2/0 Zk |
a Jednosemestrální předmět NJAZ091 se skládá pouze z povinné zkoušky z anglického jazyka, kterou je možno absolvovat buď v ZS, nebo v LS. Před povinnou zkouškou doporučujeme absolvovat výuku anglického jazyka v rámci volitelných předmětů dle své úrovně. Pro mírně pokročilé: NJAZ071, NJAZ073, NJAZ075, NJAZ089, pro středně pokročilé: NJAZ070, NJAZ072, NJAZ074, NJAZ090, pro pokročilé: NJAZ170, NJAZ172, NJAZ174, NJAZ176.
tv Místo kteréhokoli z předmětů NTVY014, NTVY015, NTVY016, NTVY017 (ale nejvýše jednoho z nich) si lze zapsat buď Letní výcvikový kurz NTVY018, nebo Zimní výcvikový kurz NTVY019. Tyto kurzy může student absolvovat kdykoli v průběhu studia.
3. rok studia
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
Povinné předměty – obecná část: | |||||
NPEP301 | Úvod do psychologie | 3 | 2/0 Zk | — | |
NPEP302 | Pedagogická propedeutika | 3 | — | 0/2 Z | |
NMTM314 | Vypracování a konzultace bakalářské práce | bc | 6 | 0/0 Z | 0/0 Z |
Povinně volitelné předměty – obecná část | 4 | ||||
Povinně volitelné předměty – oborová část | 2 | ||||
Povinné předměty – oborová část: | |||||
NMTM301 | Diferenciální geometrie | 4 | 2/2 Z+Zk | — | |
NMTM303 | Základy zobrazovacích metod | 2 | 1/1 KZ | — | |
NMTM305 | Dějiny matematiky I | 2 | 2/0 Kv | — | |
NMTM307 | Metody řešení matematických úloh | 2 | 0/2 Z | — | |
NMTM306 | Dějiny matematiky II | 2 | — | 2/0 Kv | |
NMTM310 | Pedagogická praxe z matematiky I | 2 | — | 0/1 Z |
bc Předmět je jednosemestrální, je možno si jej zapsat v zimním, nebo v letním semestru. Doporučený semestr: letní.
Povinně volitelné předměty – obecná část (alespoň 4 kredity)
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
NPEP601 | Rétorika a komunikace s lidmi I | 2 | 0/2 Z | — | |
NPEP602 | Sociální dovednosti a práce s lidmi I | 2 | 0/2 Z | — | |
NPEP603 | Rétorika a komunikace s lidmi II | 2 | — | 0/2 Z | |
NPEP604 | Sociální dovednosti a práce s lidmi II | 2 | — | 0/2 Z |
Povinně volitelné předměty – oborová část (alespoň 2 kredity)
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
NMTM331 | Bakalářský seminář z matematiky I | 1 | 2 | 0/2 Z | — |
NMTM332 | Bakalářský seminář z matematiky II | 1 | 2 | — | 0/2 Z |
1Předměty Bakalářský seminář z matematiky I a II si lze zapsat oba, nebo kterýkoli z nich.
Doporučené volitelné předměty
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
NMTM161 | Matematický proseminář I | 2 | 0/2 Z | — | |
NMTM162 | Matematický proseminář II | 2 | — | 0/2 Z | |
NMTM264 | Kuželosečky | 2 | — | 0/2 Z | |
NMIN203 | Mathematica pro začátečníky | 2 | 2 | 0/2 Z | 0/2 Z |
NMIN264 | Mathematica pro pokročilé | 3 | 2 | — | 0/2 Z |
NMUM365 | Seminář z kombinatoriky a teorie grafů | 2 | — | 0/2 Z | |
NMTM462 | Rozvíjení konceptuálních znalostí ve školské matematice | 2 | 3 | 0/2 Z | 0/2 Z |
NMUG361 | Aplikace deskriptivní geometrie | 2 | 2/0 Z | — | |
NMTD301 | Počítačová geometrie I | 5 | 2/2 Z+Zk | — | |
NMTD302 | Počítačová geometrie II | 7 | — | 2/4 Z+Zk | |
NUMV090 | Teorie her | 2 | — | 2/0 Z | |
NUMV047 | Pravděpodobnost a finanční matematika pro střední školu | 3 | 0/2 Z | — | |
NUMV048 | Statistika a pojistná matematika pro střední školu | 3 | — | 0/2 Z | |
NUMV058 | Řecké matematické texty I | 3 | 0/2 Z | — | |
NDIN019 | Dětské programovací jazyky | 4 | — | 1/2 Z | |
NDIN011 | Aplikační software | 4 | 2/1 KZ | — |
2 Volitelný předmět je jednosemestrální, je možno jej absolvovat v zimním, nebo v letním semestru.
3 Volitelný předmět bývá vyučován zpravidla jednou za dva roky.
Některé volitelné předměty nemusejí být v tomto akademickém roce vyučovány.
Přidružený studijní plán (minor)
1. rok studia
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
NMTM101 | Matematická analýza I | 8 | 4/2 Z+Zk | — | |
NMTM103 | Lineární algebra I | 4 | 2/2 Z+Zk | — | |
NMTM105 | Aritmetika a algebra I | 3 | 2/1 Z+Zk | — | |
NMTM102 | Matematická analýza II | 4 | — | 2/2 Z+Zk | |
NMTM104 | Lineární algebra II | 4 | — | 2/2 Z+Zk | |
NMTM106 | Základy planimetrie | 4 | — | 2/2 Z+Zk |
2. rok studia
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
NMTM201 | Matematická analýza III | 4 | 2/2 Z+Zk | — | |
NMTM203 | Geometrie I | 4 | 2/2 Z+Zk | — | |
NMTM205 | Stereometrie | 3 | 1/2 Z+Zk | — | |
NMTM207 | Finanční matematika | 2 | 0/2 Z | — | |
NMTM202 | Matematická analýza IV | 4 | — | 2/2 Z+Zk | |
NMTM204 | Geometrie II | 4 | — | 2/2 Z+Zk | |
NMTM206 | Aritmetika a algebra II | 3 | — | 2/1 Z+Zk | |
NMTM208 | Kombinatorika | 3 | — | 2/0 Zk |
3. rok studia
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
Povinně volitelné předměty – oborová část | 2 | ||||
NMTM301 | Diferenciální geometrie | 4 | 2/2 Z+Zk | — | |
NMTM303 | Základy zobrazovacích metod | 2 | 1/1 KZ | — | |
NMTM305 | Dějiny matematiky I | 2 | 2/0 Kv | — | |
NMTM307 | Metody řešení matematických úloh | 2 | 0/2 Z | — | |
NMTM306 | Dějiny matematiky II | 2 | — | 2/0 Kv | |
NMTM310 | Pedagogická praxe z matematiky I | 2 | — | 0/1 Z |
Povinně volitelné předměty – oborová část (2 kredity)
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
NMTM331 | Bakalářský seminář z matematiky I | 1 | 2 | 0/2 Z | — |
NMTM332 | Bakalářský seminář z matematiky II | 1 | 2 | — | 0/2 Z |
1Předměty Bakalářský seminář z matematiky I a II si lze zapsat oba, nebo kterýkoli z nich.
Doporučené volitelné předměty
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
NMTM110 | Informační technologie pro učitele | 3 | — | 1/2 KZ | |
NMTM161 | Matematický proseminář I | 2 | 0/2 Z | — | |
NMTM162 | Matematický proseminář II | 2 | — | 0/2 Z | |
NMTM264 | Kuželosečky | 2 | — | 0/2 Z | |
NMIN203 | Mathematica pro začátečníky | 2 | 2 | 0/2 Z | 0/2 Z |
NMIN264 | Mathematica pro pokročilé | 3 | 2 | — | 0/2 Z |
NMUM365 | Seminář z kombinatoriky a teorie grafů | 2 | — | 0/2 Z | |
NMTM462 | Rozvíjení konceptuálních znalostí ve školské matematice | 2 | 3 | 0/2 Z | 0/2 Z |
NMUG361 | Aplikace deskriptivní geometrie | 2 | 2/0 Z | — | |
NMTD301 | Počítačová geometrie I | 5 | 2/2 Z+Zk | — | |
NMTD302 | Počítačová geometrie II | 7 | — | 2/4 Z+Zk | |
NUMV090 | Teorie her | 2 | — | 2/0 Z | |
NUMV047 | Pravděpodobnost a finanční matematika pro střední školu | 3 | 0/2 Z | — | |
NUMV048 | Statistika a pojistná matematika pro střední školu | 3 | — | 0/2 Z | |
NUMV058 | Řecké matematické texty I | 3 | 0/2 Z | — | |
NDIN019 | Dětské programovací jazyky | 4 | — | 1/2 Z | |
NDIN011 | Aplikační software | 4 | 2/1 KZ | — |
2 Volitelný předmět je jednosemestrální, je možno jej absolvovat v zimním, nebo v letním semestru.
3 Volitelný předmět bývá vyučován zpravidla jednou za dva roky.
Některé volitelné předměty nemusejí být v tomto akademickém roce vyučovány.
Požadavky znalostí ke státní závěrečné zkoušce
Matematická analýza
1. Posloupnosti reálných čísel, limity.
Limita posloupnosti (vlastní a nevlastní), Bolzanova-Cauchyova podmínka. Věty o limitách. Vybrané posloupnosti.
2. Elementární funkce a jejich zavedení.
Goniometrické funkce a cyklometrické funkce. Exponenciální funkce, přirozený a obecný logaritmus, obecná mocnina, odmocnina. Vlastnosti těchto funkcí a jejich vzájemné vztahy.
3. Diferenciální počet funkcí jedné reálné proměnné. Vlastnosti spojitých funkcí na uzavřeném intervalu. Průběh funkce, užití vyšších derivací.
Limita funkce, aritmetika limit, limita složené funkce, limitní přechod v nerovnosti, limita monotónní funkce. Spojitost funkce v bodě a na intervalu, Heineova definice spojitosti, vlastnosti spojitých funkcí na uzavřeném intervalu. Derivace funkce, početní pravidla pro derivování, derivace inverzní funkce. Věty o střední hodnotě: Rolleova, Lagrangeova a Cauchyova. L'Hospitalovo pravidlo. Vztah derivace a monotonie funkce, nutné a postačující podmínky pro extrém. Taylorův polynom, Taylorova věta. Konvexnost a konkávnost a jejich souvislost s druhou derivací funkce. Asymptoty.
4. Primitivní funkce, Newtonův integrál.
Základní primitivní funkce. Integrace per partes. První a druhá věta o substituci. Integrace racionálních funkcí, základní typy substitucí.
5. Riemannův integrál.
Zavedení Riemannova integrálu, geometrická interpretace. Riemannův integrál jako funkce horní meze. Newtonova-Leibnizova formule. Existenční věty pro Riemannův integrál. Nevlastní integrál. Délka křivky zadané parametricky, objem rotačního tělesa a povrch jeho pláště, obsah plochy zadané parametricky.
6. Nekonečné číselné řady, mocninné řady.
Součet řady, konvergentní a divergentní řady, Bolzanova-Cauchyova podmínka, nutná podmínka konvergence. Řady s nezápornými členy a kritéria jejich konvergence: srovnávací, odmocninové, podílové a integrální kritérium, limitní tvary kritérií. Řady se střídavými znaménky, Leibnizovo kritérium. Absolutně a neabsolutně konvergentní řady. Mocninná řada a její konvergence, poloměr konvergence. Derivace a integrace mocninné řady člen po členu.
7. Diferenciální rovnice.
Věty o existenci a jednoznačnosti řešení počáteční úlohy. Metody řešení diferenciálních rovnic (rovnice se separovanými proměnnými, lineární rovnice prvního a vyššího řádu). Lineární rovnice prvního a vyššího řádu: existence a jednoznačnost řešení, struktura množiny řešení, variace konstant, rovnice s konstantními koeficienty, speciální tvary pravé strany.
8. Funkce více proměnných.
Limita a spojitost. Parciální derivace, derivace ve směru, totální diferenciál, gradient. Derivace složené funkce. Věta o inverzní funkci. Věta o implicitní funkci. Lokální extrémy, vázané extrémy, metoda Lagrangeových multiplikátorů.
Algebra a lineární algebra
1. Relace, zobrazení a jejich základní vlastnosti.
Relace a jejich vlastnosti, asociativita skládání relací. Ekvivalence, uspořádání, úplné uspořádání, příklady. Rozklad množiny podle ekvivalence. Zobrazení (injektivní, surjektivní a bijektivní), skládání zobrazení.
2. Vektorové prostory, homomorfismy, skalární součin.
Příklady vektorových prostorů, lineární závislost a nezávislost, báze a dimenze konečně generovaného vektorového prostoru, věta o dimenzích spojení a průniku. Vlastnosti homomorfismu, věta o hodnosti a defektu.
Skalární součin na reálném vektorovém prostoru, ortonormální báze, ortogonální doplněk podprostoru. Prostor se skalárním součinem, Cauchyova-Schwarzova nerovnost, trojúhelníková nerovnost, Gramův-Schmidtův ortogonalizační proces.
3. Matice a jejich vlastnosti, užití k řešení soustav lineárních rovnic. Podobnost matic.
Hodnost matice, regulární a singulární matice, inverzní matice, matice homomorfismu.
Frobeniova věta o řešitelnosti soustavy lineárních rovnic. Věta o dimenzi vektorového prostoru všech řešení homogenní soustavy. Užití matic k řešení soustav lineárních rovnic, Gaussova eliminační metoda.
Vlastní čísla a vlastní vektory, podobnost matic, Jordanova báze, Jordanův kanonický tvar. Charakteristický a minimální polynom.
4. Lineární a bilineární formy.
Lineární formy, duální prostor, duální báze. Bilineární a kvadratické formy a jejich matice, polární báze, normální báze, Sylvesterův zákon setrvačnosti kvadratických forem, signatura.
5. Determinanty a jejich vlastnosti, Cramerovo pravidlo.
Definice determinantu, Sarrusovo pravidlo, věta o rozvoji determinantu, charakterizace regulárních matic pomocí determinantů. Výpočet inverzní matice pomocí determinantů. Věta o násobení determinantů. Řešení soustav lineárních rovnic pomocí Cramerova pravidla.
6. Přirozená a celá čísla, dělitelnost.
Přirozená čísla, Peanovy axiomy, matematická indukce, dobré uspořádání. Konstrukce oboru integrity celých čísel. Eukleidův algoritmus a Bézoutova věta, Eukleidovo lémma, Základní věta aritmetiky. Numerační soustavy o různých základech.
Prvočísla, Eratosthenovo síto, mohutnost množiny všech prvočísel. Fermatova čísla a prvočísla, Mersennova čísla a dokonalá čísla. Kongruence modulo n, odvození kritérií dělitelnosti. Malá Fermatova věta.
7. Čísla racionální, reálná a komplexní.
Konstrukce pole racionálních čísel, podílové pole. Reálná čísla (Dedekindovy řezy, desetinné rozvoje, cauchyovské posloupnosti, axiomatický popis R).
Řetězové zlomky, konvergenty, aproximace reálných čísel racionálními. Algebraická a transcendentní čísla.
Pole komplexních čísel, zavedení, vlastnosti. Algebraický a goniometrický tvar, operace a jejich geometrické znázornění, Moivreova věta a její aplikace. Mohutnosti číselných oborů.
8. Grupy a jejich homomorfismy. Algebraické struktury se dvěma binárními operacemi.
Binární operace na množině. Pojem grupy, příklady, grupa permutací, grupy symetrií pravidelných n-úhelníků. Cyklické grupy a jejich vlastnosti. Lagrangeova věta. Faktorizace grupy podle normální podgrupy, faktorizace grupy podle kongruence.
Okruh, obor integrity, těleso, pole, příklady.
9. Základní pojmy dělitelnosti v komutativním oboru integrity.
Relace dělitelnosti a asociovanosti v oboru integrity. Příklady eukleidovských oborů integrity, příklady na užití Eukleidova algoritmu. Ireducibilní prvek, prvočinitel.
10. Rovnice.
Základní věta algebry a její důsledky. Rovnice 1., 2. a 3. stupně, metody jejich řešení řešení, casus irreducibilis. Vietovy vzorce. Reciproké rovnice. Lineární diofantické rovnice, Pellova rovnice.
11. Posloupnosti, průměry.
Aritmetická a geometrická posloupnost. Aritmetický, geometrický a harmonický průměr, jejich vztah a geometrické znázornění.
Geometrie
Syntetická geometrie
1. Planimetrie (věty i s důkazy).
Pojmy: části přímky (úsečka, polopřímka), vzájemná poloha dvou přímek v rovině, odchylka přímek, části roviny (úhel, polorovina, rovinný pás), dvojice úhlů (vrcholové, vedlejší, souhlasné, střídavé úhly).
Základní věty geometrie trojúhelníku: Thalétova, Eukleidovy, Pýthagorova a její zobecnění (např. Hippokratovy měsíčky), sinová, kosinová, součet vnitřních úhlů. Trojúhelníková nerovnost. Těžiště a ortocentrum, Eulerova přímka, střední příčky, osy stran a osy úhlů, kružnice opsaná, vepsaná a připsaná. Konstrukce trojúhelníku z daných prvků. Aplikace vět o shodnosti a podobnosti trojúhelníků.
Klasifikace a vlastnosti čtyřúhelníků, konstrukce; vlastnosti tečnových a tětivových čtyřúhelníků (Ptolemaiova věta, součty vnitřních úhlů). Konvexní mnohoúhelníky (součet vnitřních úhlů, počet úhlopříček), pravidelné n-úhelníky a jejich vlastnosti.
Kružnice a její vlastnosti (tečny, tětivy, obvodové a středové úhly, úsekový úhel, mocnost bodu ke kružnici, chordála dvou kružnic), konstrukce. Vzájemná poloha dvou kružnic. Apollóniovy úlohy.
Obvody a obsahy rovinných útvarů, např. obsah trojúhelníku, Hérónův vzorec, obsah čtyřúhelníku a n-úhelníku. Obsah a obvod kruhu a jeho částí.
Shodnosti, podobnosti, stejnolehlost. Užití shodností a stejnolehlosti v konstrukčních úlohách. Skládání shodností, posunutá souměrnost. Kruhová inverze.
Axiomatický přístup k výstavbě geometrie.
2. Stereometrie (věty i s důkazy).
Obrazy těles ve volném rovnoběžném promítání. Základní stereometrické věty a jejich důkazy (rovnoběžnost přímky a roviny, rovnoběžnost dvou rovin, vzájemná poloha tří rovin, kolmost přímky a roviny, kolmost dvou rovin). Průnik přímky s tělesem, průsečnice rovin, řezy mnohostěnů.
Vzdálenosti a odchylky bodů, přímek, rovin.
Mnohostěny, Eulerova věta. Pravidelné mnohostěny (Platónská tělesa, jejich počet a vlastnosti).
Objem a povrch těles a jejich částí, Cavalieriho princip.
Geometrická zobrazení v prostoru (shodnosti, podobnosti).
3. Zobrazovací metody.
Princip rovnoběžného a středového promítání. Osová afinita, elipsa jako afinní obraz kružnice, konstrukce elipsy vycházející z osové afinity (Rytzova, trojúhelníková), užití osové afinity při konstrukci řezů hranolů a válců. Základy Mongeova promítání. Základy kosoúhlého promítání a průměty jednoduchých těles. Základy lineární perspektivy.
Analytická geometrie
1. Afinní prostor.
Afinní prostor a jeho zaměření. Lineární kombinace bodů. Lineární soustava souřadnic. Podprostor a jeho parametrické vyjádření. Obecná rovnice nadroviny (odvození pomocí lineárních forem), podprostor jako průnik nadrovin, obecné rovnice podprostoru. Vzájemná poloha podprostorů. Orientace afinního prostoru.
2. Eukleidovský prostor.
Skalární součin, eukleidovský prostor a jeho podprostory, obecná rovnice nadroviny. Vnější součin, vektorový součin a jejich základní vlastnosti. Kartézská soustava souřadnic. Kolmost podprostorů. Odchylka dvou přímek, dvou nadrovin, přímky a nadroviny, odchylka přímky a podprostoru. Vzdálenost bodu od podprostoru, vzdálenost bodu od nadroviny, vzdálenost podprostorů; osa dvou mimoběžných podprostorů, Gramův determinant. Příklady v E2 a E3.
3. Množiny bodů daných vlastností, kuželosečky.
Kuželosečky jako řezy kuželové plochy, Quételetova-Dandelinova věta pro elipsu.
Definice, vlastnosti a klasifikace kuželoseček. Kanonické rovnice kuželoseček a jejich transformace, aplikace determinantů matic a vlastních čísel. Parametrické vyjádření kuželoseček a rovnice kuželoseček v polárních souřadnicích. Bodové konstrukce elipsy (proužková součtová a rozdílová, trojúhelníková, bodová podle definice), paraboly (bodová dle definice), hyperboly (bodová dle definice).
Tečna kuželosečky, asymptoty.
4. Grupy geometrických zobrazení.
Dělicí poměr, afinní zobrazení, asociovaný homomorfismus. Afinity (základní afinity, homothetie), samodružné body a směry, příklady v A2 a A3 včetně analytického vyjádření. Projekce.
Shodnosti, podobnosti, samodružné body a směry, příklady v E2 a E3 včetně analytického vyjádření, klasifikace v E2.
Analytické vyjádření a vlastnosti kruhové inverze.
Grupy geometrických transformací.
Diferenciální geometrie
1. Křivky v rovině a v prostoru.
Parametrické vyjádření křivky, příklady. Délka křivky, parametrizace obloukem. Frenetův repér a Frenetovy vzorce v rovině a v prostoru, křivost a torze.
2. Plochy v prostoru.
Parametrické vyjádření plochy, příklady. Tečná rovina, normála. První a druhá základní forma plochy a jejich užití. Hlavní směry a hlavní křivosti plochy, střední a Gaussova křivost. Zobrazení mezi plochami (izometrie, konformní zobrazení).
Kombinace se studijními programy Filozofické fakulty
Studijní program Matematika se zaměřením na vzdělávání (maior) lze také sdružovat s některým z následujících studijních programů (minor):
- – Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
- – Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
- – Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
- – Francouzský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
- – Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
Tyto studijní plány i s příslušnými komentáři a upozorněním na prerekvizity jsou dostupné na stránce https://www.ff.cuni.cz/studium/studijni-obory-plany/studijni-plany/
Téma bakalářské práce může být buď matematické, nebo může být (po podání příslušné žádosti) zaměřeno na oblast studovanou v rámci programu minor.