Článek doktoranda Matfyzu oceněn na mezinárodní konferenci
Patrik Dokoupil, doktorand Katedry softwarového inženýrství MFF UK, získal ocenění na mezinárodní konferenci ACM UMAP 2024, která se začátkem července konala na italské Sardinii. Za článek User Perceptions of Diversity in Recommender Systems obdržel coby první autor James Chen Best Student Paper Award. Článek uspěl v konkurenci více než 90 zaslaných publikací.
Konference ACM UMAP 2024 se uskutečnila 1.–4. července v hlavním městě Sardinie Cagliari (foto: Pixabay)
ACM UMAP 2024 (32nd ACM Conference on User Modeling, Adaptation and Personalization) je přední mezinárodní konference pro výzkumníky a odborníky pracující na systémech, které svůj vzhled či obsah přizpůsobují na základě preferencí jednotlivých uživatelů. Jednou z nejčastějších forem tohoto přizpůsobení jsou právě doporučovací systémy, které se snaží najít párování mezi uživateli systému a objekty tak, aby se každému uživateli, pokud možno, zobrazoval pro něj nejzajímavější obsah. S doporučovacími systémy se můžeme setkat v řadě oblastí, ať už jde o velké multimediální platformy jako Spotify, YouTube či Netflix, zpravodajské servery nebo i malé lokální e-shopy.
V rámci 32. ročníku konference byli na Sardinii oceněni autoři nejlepších článků. Ve studentské kategorii letos zvítězila studie, jejímž prvním autorem je doktorand MFF UK Patrik Dokoupil. Spoluautory článku jsou dr. Ladislav Peška (MFF UK) a dr. Ludovico Boratto (University of Cagliari).
„Kromě samotné relevance doporučení – tedy měření, jestli jsme správně napárovali objekty k jednotlivým uživatelům – je diverzita (různorodost doporučených objektů) asi nejdůležitější a nejsledovanější metrikou kvality doporučení. V podstatě se snažíme se vyvarovat situacím, kdy všechny doporučené objekty jsou vlastně skoro stejné – třeba jednotlivé díly filmů o Harry Potterovi. Takové doporučení je třeba pro uživatele relevantní, ale kromě první zmínky mu vlastně nepřidá žádnou novou informaci. Snad jen kdyby uživatel nevěděl, že další díly také existují. Pro měření diverzity existuje celá řada metrik, ale není úplně jasné, jestli a do jaké míry jednotlivé metriky odpovídají tomu, jak diverzitu vnímají uživatelé, a nakolik jsou vlastně malé rozdíly v naměřených hodnotách důležité i z pohledu obyčejných lidí. Právě na tato témata jsme se v článku zaměřili,“ přibližuje dr. Patrik Dokoupil.
Získané poznatky najdou uplatnění při vývoji a optimalizaci doporučovacích algoritmů pro nejrůznější cílové domény, konkrétně například při doporučování filmů, knih nebo hudby.
OPMK