Čj. UKMFF/660111/2024
Opatření
děkana
č.
24/2024
Systematické hodnocení technicko-hospodářských pracovníků a pracovníků dělnických profesí na MFF UK
Čl. 1
Úvodní
ustanovení
- Toto opatření stanovuje v návaznosti na zákoník práce1 a v souladu s čl. 3 odst. 1 Opatření rektora č. 53/2023 principy a proces hodnocení pracovní výkonnosti a pracovních výsledků zaměstnanců Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy (dále jen „MFF UK“), kteří jsou ve smyslu Vnitřního mzdového předpisu UK2 zařazeni podle vykonávané pracovní činnosti do kategorie hospodářsko-správních, technických a odborných pracovníků a dělníků, obslužných pracovníků a obchodně provozních pracovníků (dále jen „zaměstnanci“). Toto opatření se nevztahuje na akademické pracovníky, lektory a vědecké pracovníky, neboť způsob jejich hodnocení stanovuje samostatné opatření děkana3, a také na zaměstnance dle čl. 4 odst. 7 tohoto opatření.
- Hodnocení zaměstnanců MFF UK je nástrojem personálního řízení. Jeho cílem je přispět k osobnostnímu a profesnímu rozvoji zaměstnanců a posílit jejich motivaci v tomto rozvoji tím, že podporuje práci s cíli a propojuje individuální cíle zaměstnanců s prioritami a potřebami MFF UK.
- Hodnocení poskytuje přehled o výkonu a kvalitě práce jednotlivých zaměstnanců a tím umožňuje měřit dosažené výsledky práce. Dále hodnocení vytváří prostředí pro komunikaci mezi nadřízeným a podřízeným, umožňuje pravidelnou obousměrnou zpětnou vazbu a zprůhledňuje mzdové ohodnocení zaměstnanců. Umožňuje cíleně zaměřit rozvoj a vzdělávání zaměstnanců, posiluje jejich spoluzodpovědnost a motivovanost.
Čl. 2
Základní
pojmy
Zaměstnanec: fyzická osoba, která má
pracovněprávní vztah k MFF UK na základě pracovní smlouvy, a která
podléhá tomuto hodnocení.
Vedoucí zaměstnanec:
zaměstnanec MFF UK, který je na jednotlivých stupních řízení MFF UK
oprávněn stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly,
organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu
závazné pokyny.
Hodnotitel: vedoucí zaměstnanec,
přímý nadřízený hodnoceného zaměstnance, případně další
zaměstnanec MFF UK dle čl. 5, odst. 1 tohoto opatření.
Čl. 3
Základní zásady
hodnocení
- MFF UK systematicky vytváří podmínky a předpoklady pro zvyšování kompetencí svých zaměstnanců. Zvyšování
kompetencí je zajišťováno s ohledem na finanční možnosti a dle
pravidelného hodnocení, zejména prostřednictvím:
- podpory účasti na kurzech dalšího vzdělávání a získávání příslušných certifikátů dle požadavků a potřeb pracoviště,
- podpory zvyšování znalosti anglického jazyka,
- podpory účasti a seminářích a konferencích,
- dalších prostředků dle specifik a možností daného pracoviště.
- Základní zásady hodnocení vycházejí z požadavku rovných příležitostí, včetně zohlednění specifik
jednotlivých sociálních skupin osob a specifik osob se smyslovým a pohybovým postižením. Při hodnocení zaměstnanců MFF UK nesmí docházet k diskriminaci nebo vyloučení, zejména z hlediska pohlaví, věku, rasy,
jazyka, původu, národnosti, náboženství nebo smýšlení. Při pravidelném
hodnocení se uplatní následující zásady:
- zásada transparentnosti: systém pravidelného hodnocení zaměstnanců musí být transparentní (tj. musí být zřejmé, na základě jakých kritérií jsou zaměstnanci hodnoceni),
- zásada přiměřenosti: hodnocení výkonu zaměstnanců musí probíhat s ohledem na zastávanou pracovní pozici, s ohledem na výši pracovního úvazku apod.,
- zásada rovného přístupu: nelze stanovovat různá kritéria hodnocení pro zaměstnance, kteří zastávají stejné či obdobné pozice v rámci pracoviště,
- zásada komplexnosti: při hodnocení je potřeba na výkon jednotlivých zaměstnanců nahlížet komplexně, tj. zohledňovat všechny oblasti pracovního výkonu zaměstnance (např. včetně zastávání manažerských funkcí apod.),
- zásada objektivity: v rámci hodnocení zaměstnance musí být kromě konkrétních pracovních výstupů zohledňovány také další objektivní vnější či vnitřní okolnosti, které mohly v hodnoceném období ovlivnit výkon zaměstnance (např. vytížení dalšími aktivitami ve prospěch univerzity, stáže v zahraničí, výjimečná rodinná či osobní situace, rodičovská dovolená apod.), a to jak při vyhodnocování uplynulého období, tak při stanovování úkolů a cílů na období následující,
- zásada otevřenosti: v hodnoticím procesu je nezbytně nutné dát hodnocenému zaměstnanci možnost vyjádřit se k výsledkům hodnocení,
- zásada průkaznosti: z hodnocení je pořízen písemný záznam, který shrnuje hlavní závěry hodnocení, pracovní úkoly a cíle zaměstnance pro další období, včetně plánu osobního a odborného rozvoje.
- Hodnocený zaměstnanec je povinen spolupracovat při hodnocení a poskytovat pro něj relevantní a pravdivé informace.
Čl.
4
Základní pravidla hodnocení
- Hodnocení zaměstnanců probíhá na úrovni jednotlivých pracovišť MFF UK jednou za 2 roky, u vedoucích zaměstnanců jednou za 1 rok.
- Mimořádné hodnocení proběhne vždy před uzavřením pracovní smlouvy na dobu neurčitou.
- Pravidelné hodnocení za uplynulé hodnocené období musí být provedeno následující kalendářní rok nejpozději do 30. června.
- Hodnocení může být provedeno i k jinému datu, pokud o to požádá přímý nadřízený zaměstnance nebo zaměstnanec sám tajemníka fakulty. V rámci takového hodnocení mohou být například nově nastaveny cíle, pokud se zaměstnanci změní náplň práce, případně může být zhodnoceno průběžné naplňování stanovených cílů. Komunikace s prvky zpětné vazby mezi přímým nadřízeným zaměstnance a zaměstnancem by měla probíhat průběžně během celého roku.
- V případě nových zaměstnanců je před uplynutím zkušební doby vedoucí zaměstnanec povinen zaměstnance seznámit s kritérii či oblastmi hodnocení a také se zaměstnancem nastavit jeho pracovní cíle na další období, pokud nedochází k ukončení pracovního poměru ve zkušební době.
- Od pravidelného hodnocení se může upustit v odůvodněných případech, zejména pokud od posledního hodnocení zaměstnance uplynulo méně než 6 měsíců.
- U zaměstnanců se sjednanou týdenní pracovní dobou do 16 hodin týdně (včetně) a u zaměstnanců zařazených do mzdových tříd 1, 2 a 3 není povinnost provádět pravidelné hodnocení. Tím není dotčena možnost provést mimořádné hodnocení na žádost ve smyslu odst. 4 tohoto článku.
- Zaměstnanci v dělnických, obslužných a obchodně provozních profesích budou hodnoceni zjednodušeným způsobem, který bude upřesněn metodickým pokynem tajemníka fakulty, viz též čl. 6 odst. 3 tohoto opatření.
Čl.
5
Průběh hodnocení
- Hodnocení zaměstnance se uskutečňuje formou pohovoru. Hodnocení provádí příslušný vedoucí zaměstnanec – přímý nadřízený hodnoceného zaměstnance. V případě více pracovních úvazků či v případě, že práci zadává někdo jiný než přímý nadřízený (například při účasti zaměstnance v projektech), je za hodnocení zodpovědný nadřízený hlavního úvazku („kmenového“), ale ostatní nadřízení se mohou účastnit pohovoru nebo k němu dodají podklady předem. Pohovor pak může mít i formu 2:1 (např. přímý nadřízený a sekční proděkan/projektový vedoucí a zaměstnanec).
- Zaměstnanec připraví sebehodnocení na základě stanovených oblastí a navrhne si pracovní cíle na další období. Následně prodiskutuje v rámci pohovoru své sebehodnocení a cíle s hodnotitelem či hodnotiteli, kteří připraví hodnoticí zprávu a na základě diskuse se zaměstnancem odsouhlasí, případně upraví pracovní cíle.
- Na žádost hodnoceného zaměstnance či hodnotitele nebo dle vlastního uvážení může děkan ustavit pro dané hodnocení hodnoticí komisi. Hodnoticí komise má alespoň tři členy; členem komise může být i zástupce odborů, přímý nadřízený je členem vždy.
- Výsledkem hodnocení je písemná zpráva obsahující i pracovní cíle na další období.
- V případě nesouhlasu hodnoceného zaměstnance s hodnocením může hodnocený zaměstnanec do 10 pracovních dnů po hodnocení na hodnoticí zprávu písemně reagovat a požádat děkana o změnu hodnocení s uvedením důvodu této změny. V takovém případě děkan ustaví hodnoticí komisi ve smyslu druhé věty odst. 3 tohoto článku tak, aby hodnoticí komise hodnocení přezkoumala a sdělila hodnocenému zaměstnanci své stanovisko písemně zpravidla do 30 pracovních dnů ode dne doručení požadavku zaměstnance na změnu hodnocení. Byla-li hodnoticí komise ustavena dle odst. 3 tohoto článku již pro hodnocení zaměstnance, přezkoumává tato hodnoticí komise i požadavek zaměstnance na změnu hodnocení a své stanovisko hodnocenému zaměstnanci sdělí písemně ve lhůtě dle předchozí věty.
- Závěr hodnocení může být také podkladem pro možné personální a mzdové změny zaměstnanců, např. změny úvazků, zařazení do tarifních a mzdových tříd, výši osobního ohodnocení apod.
- Po skončení hodnocení připraví každý vedoucí zaměstnanec oddělení děkanátu krátkou zprávu o hodnocení svého oddělení včetně případných podnětů od zaměstnanců. Tato zpráva je určena tajemníkovi fakulty.
- Hodnocení vedoucích zaměstnanců děkanátu probíhá obdobným způsobem. Pokud není vedoucí zaměstnanec oddělení děkanátu podřízen z hlediska obsahového a koncepčního tajemníkovi fakulty, účastní se hodnocení také zaměstnanec pověřený metodickým vedením příslušného oddělení děkanátu jako druhý hodnotitel.
- Veškeré informace získané během procesu hodnocení jsou důvěrné. Bude s nimi moci nakládat pouze vedení fakulty a Zaměstnanecké oddělení MFF UK v rámci personálního řízení organizace. V případě dalšího zpracování (zejména při archivaci) je nutné dbát na dodržování pravidel ochrany osobních údajů.
- Hodnocení probíhá zpravidla v rámci jednotné celouniverzitní aplikace, pokud je tato k dispozici.
- Veškeré písemnosti související s hodnocením daného zaměstnance se uchovávají v osobním spisu zaměstnance na Zaměstnaneckém oddělení MFF UK, případně v jednotné celouniverzitní aplikaci, pokud je tato k dispozici.
Čl. 6
Přechodná
ustanovení
- V roce 2025 (tj. pro hodnocení za rok 2024) bude provedeno pouze pilotní testovací hodnocení zaměstnanců.
- Pilotní hodnocení bude zahrnovat tajemníka fakulty (a současně vedoucího oddělení 738), vedoucí zaměstnance oddělení děkanátu 721 až 736 a zaměstnance pracoviště 511. Knihovny fakulty a 737. Referátu vnitřního auditu a kanceláře ombudsmana.
- Podrobný procesní postup hodnocení bude stanoven metodickým pokynem po vyhodnocení pilotního testovacího hodnocení.
Čl. 7
Závěrečná
ustanovení
- Toto opatření nabývá platnosti dnem jeho schválení děkanem MFF UK a účinnosti dnem zveřejnění ve veřejné části internetových stránek fakulty, nejdříve však dnem 1. 1. 2025.
Navrhovatel: Ing. Blanka Svobodová, tajemnice MFF UK
Opatření bylo projednáno s odborovou organizací MFF UK dne 4. 11. 2024 a vedením MFF UK dne 11. 12. 2024.
Schválil dne 19. 12. 2024:
doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc., v. r.
děkan MFF UK
1 Ustanovení § 302 písm. a) zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku
práce, ve znění pozdějších
předpisů.
2 Čl. 4 odst. 4 písm. b) Vnitřního mzdového předpisu Univerzity
Karlovy, ve znění pozdějších změn.
3 Opatření
děkana č. 12/2024, Principy kariérního rozvoje lektorů, akademických a vědeckých pracovníků MFF UK.