Čj. UKMFF/170411/2023
Opatření
děkana
č.
6/2023
O plánování, odvodu a stanovení výše nákladů ze zdrojů pro účelovou a institucionální podporu
Čl. 1
Předmět úpravy
- Tímto opatřením se stanovují pro všechny členy akademické obce a další zaměstnance MFF UK závazná pravidla pro plánování, odvod a stanovení výše přímých nákladů a nepřímých (režijních) nákladů ze zdrojů pro účelovou a institucionální podporu.
- Toto opatření neupravuje odvody nepřímých (režijních) nákladů ze zdrojů, u kterých poskytovatel v zadávací dokumentaci stanoví jiný způsob výpočtu nebo prokazování a účtování nepřímých nákladů (např. projekty EU, operační programy apod.).
Čl. 2
Přímé
náklady
- Za přímé uznatelné náklady lze označit
veškeré náklady, které lze jednoznačně přiřadit k projektu. Přímé
náklady zpravidla zahrnují investiční a neinvestiční výdaje, které se
rozdělují zejména do následujících doporučených kategorií:
- budovy a stavby,
- stroje a zařízení,
- osobní náklady,
- cestovní náklady,
- dlouhodobý majetek,
- spotřební materiál,
- služby,
- jiné přímé náklady.
- V případě institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace (DKRVO) mohou být jako přímé náklady vykázány pouze takové nákladové položky, které mají prokazatelnou vazbu na oblast výzkumu a vývoje, nejde-li o nepřímé (režijní) náklady dle čl. 3 tohoto Opatření.
Čl.
3
Nepřímé (režijní) náklady
- Za způsobilé nepřímé (režijní) náklady lze považovat náklady MFF UK, které nelze přímo přiřadit konkrétnímu projektu, ale které MFF UK vznikly v souvislosti s jeho řešením a jsou doloženy ekonomickým informačním systémem.
- Za způsobilé nepřímé (režijní) náklady se považují
zejména náklady na provozní a správní režii, tj.:
- vodné a stočné, spotřeba plynu, elektrické energie,
- provozní náklady související s úklidem, provozem a údržbou budov a zařízení a zacházení s odpadem,
- odpisy z dlouhodobého majetku fakulty,
- náklady na správu a údržbu výpočetní techniky,
- náklady na administrativní podporu zajišťovanou odděleními děkanátu.
- Přesnější vymezení nepřímých (režijních) nákladů mohou stanovit jednotliví poskytovatelé podpory.
- V případě projektů, kdy poskytovatel neurčil jiný způsob výpočtu nepřímých (režijních) nákladů, a za podmínky, že tzv. metoda „Flat Rate“ (dále „FR“) je u daného projektu poskytovatelem povolena, stanoví řešitel nepřímé (režijní) náklady paušální sazbou FR ve výši 20 % z celkových přímých neinvestičních nákladů projektu.
Čl. 4
Povinnosti řešitelů projektů a Oddělení
podpory grantů a projektů
- Členové akademické obce a další zaměstnanci MFF UK (bez ohledu na to, zda jsou navrhovateli, a tedy budoucími řešiteli, nebo spolunavrhovateli, a tedy budoucími spoluřešiteli) jsou povinni se před podáním projektu seznámit se zadávací dokumentací poskytovatele a do nákladů zahrnout jen přímé náklady samotného projektu. Jsou rovněž povinni plánovat v návrhu projektu režii v maximální výši, jakou příslušný poskytovatel (grantová agentura, ministerstvo apod.) připouští.
- Podklady pro zaúčtování nepřímých nákladů (tj. přípustných režijních nákladů) projektu za příslušný rok vypracuje Oddělení podpory grantů a projektů (dále „OGAP“) podle podmínek poskytovatele nejpozději do 30. 6. příslušného roku. Odvod těchto nákladů provádí Hospodářské oddělení na základě obdrženého pokynu o zaúčtování režijních nákladů na projekt. Pokyn připravuje OGAP, příp. příkazce operace, a podepisuje pověřený sekční proděkan. U nových projektů nebo v případě jakýchkoliv změn u běžících projektů v rámci daného roku je pokyn předáván Hospodářskému oddělení v co nejkratším možném čase, nejpozději však do tří měsíců od zahájení projektu nebo uskutečnění změny.
Čl. 5
Závěrečná
ustanovení
- Toto opatření nabývá platnosti dnem jeho schválení děkanem MFF UK a účinnosti dnem zveřejnění ve veřejné části internetových stránek fakulty, nejdříve však dnem 14. 4. 2023.
- Ke dni účinnosti tohoto opatření se zrušují Směrnice děkana č. 19/2020, Směrnice děkana č. 6/2016 a Směrnice děkana č. 1/2014.
- Osobami odpovědnými za provádění tohoto opatření stanovuji vedoucí Oddělení podpory grantů a projektů a vedoucího Hospodářského oddělení. Kontrolou dodržování tohoto opatření pověřuji referát vnitřního auditu.
Navrhovatelé:
Ing. Blanka Svobodová,
tajemnice MFF UK
RNDr. Zdeňka Bubeníková, Ph.D., vedoucí Oddělení
podpory grantů a projektů
Ing. Miroslav Dykas, vedoucí Hospodářského
oddělení
Opatření bylo projednáno vedením fakulty dne 5. 4. 2023.
Schválil dne 13. 4. 2022:
doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc., v. r.
děkan MFF UK