Směrnice děkana č. 4/2019
Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací
K provedení čl. 11 a 12 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy (dále jen „SZŘ“) a čl. 7 Rigorózního řádu Univerzity Karlovy (dále jen „RŘ“) a dle čl. 9 Opatření rektora č. 72/2017 (dále jen „OR 72/2017“) vydávám tuto směrnici, která doplňuje a upřesňuje postupy týkající se vypisování témat, odevzdávání, evidence a zpřístupňování závěrečných prací.
Čl.
1
Úvodní ustanovení
- Za závěrečnou práci se považuje bakalářská, diplomová, rigorózní a dizertační práce ve smyslu § 45 odst. 3, § 46 odst. 3 a 5 a § 47 odst. 4 Zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, v platném znění (dále jen „zákon o vysokých školách”). Závěrečná práce má elektronickou a listinnou (tištěnou) podobu.
- Za odevzdání listinné i elektronické podoby závěrečné práce a za správnost a úplnost souborů závěrečné práce vložených do Studijního informačního systému (dále jen „SIS“) a jejich soulad s odevzdávanou listinnou podobou závěrečné práce odpovídá student, resp. účastník rigorózního řízení (dále jen „student“), za zveřejnění závěrečné práce odpovídá fakulta.
Část I.
Bakalářské, diplomové, rigorózní a dizertační práce
Čl.
2
Fakultní koordinátor, odpovědnosti a pravomoci pracovníků
fakulty
- Děkan jmenuje v souladu s čl. 8 odst. 1 OR 72/2017 fakultního koordinátora pro oblast evidence a zveřejňování závěrečných prací.
- Činnost fakultního koordinátora je rámcově
popsána v čl. 8 odst. 3 OR 72/2017. Fakultní koordinátor zejména:
- komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s pověřeným pracovníkem dle, čl. 8 odst. 4 OR 72/2017, Ústavu výpočetní techniky (dále jen „ÚVT UK“),
- pravidelně informuje vedení fakulty o stavu evidence závěrečných prací,
- sbírá podněty a připomínky k evidenci a zveřejňování závěrečných prací z pracovišť fakulty a od vedení fakulty a po vyhodnocení na fakultě je předává ÚVT UK,
- koordinuje činnosti fakulty v oblasti evidence a zveřejňování závěrečných prací v součinnosti s ÚVT UK, tj. dává pokyny k provedení příslušných úkolů vztahujících se k evidenci a zveřejňování elektronické podoby závěrečných prací pověřeným pracovníkům fakulty dle čl. 3, 4 a 5 OR 72/2017 a kontroluje zpracování těchto úkolů,
- zpracovává žádosti o vložení závěrečné práce v jiném než schváleném formátu dle čl. 5 odst. 4 a 5 OR 72/2017.
- Vedoucí pracovišť fakulty pro vzdělávací, vědeckou a odbornou činnost (dále jen „pracovišť“) odpovídají zejména za:
- vypsání témat závěrečných prací,
- zadání témat závěrečných prací studentům,
- kontrolu náležitostí odevzdaných závěrečných prací dle čl. 5 odst. 3 OR 72/2017
- případné dodání podkladů listinné podoby, elektronické podoby a posudků závěrečných prací atd., pro doplnění starších (obhájených před 1. 1. 2006) závěrečných prací do SIS, nejsou-li k dispozici v Knihovně MFF UK (dále jen „knihovna“),
- součinnost při identifikaci závěrečných prací, které jsou již vloženy v univerzitním repozitáři nebo v knihovním systému a záznamy o nich mají být přeneseny do SIS.
- Vedoucí knihovny
zodpovídá zejména za:
- zpřístupnění listinné podoby závěrečných prací ve studovnách knihovny, které upravuje Výpůjční řád Knihovny Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Pro nahlížení do závěrečných prací obhájených po 1. 1. 2006 je upřednostňován univerzitní repozitář, není-li stanoveno jinak,
- poučení při nahlížení do listinné podoby závěrečných prací o tom, že získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora,
- katalogizaci listinné podoby závěrečných prací,
- Vedoucí studijního
oddělení zodpovídá zejména za:
- správnost a úplnost evidence přihlášek k rigoróznímu řízení,
- zaznamenání dat odevzdání listinných podob závěrečných prací,
- správnost a úplnost vložených výsledků obhajob ve studijních povinnostech v SIS a ve spisové dokumentaci studenta, včetně záznamu o průběhu obhajoby,
- součinnost při identifikaci studenta a jeho studia, jehož závěrečná práce je již vložena v univerzitním repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS,
- doplnění posudků k závěrečným pracím do SIS.
- kontrolu záznamů o závěrečných pracích a jejich finalizaci (tj. potvrzení úplnosti záznamů o závěrečné práci) v SIS.
Čl. 3
Vypisování témat, zadání
závěrečné práce
- Jednotlivá pracoviště, resp. pracovníci pověření vedoucími jednotlivých pracovišť, vypisují témata závěrečných prací prostřednictvím SIS. Student může sám navrhnout téma závěrečné práce a může se též individuálně obrátit na vyučujícího, u kterého má zájem, aby vedl jeho závěrečnou práci. V případě, že se vedoucí závěrečné práce/školitel se studentem domluví, vypíše v SIS sám nebo prostřednictvím pověřeného pracovníka nové téma v SIS.
- Student se může na téma vypsané v SIS hlásit v období určeném harmonogramem akademického roku. Přihlášení provede elektronicky v SIS. Pověřený pracovník studijního oddělení potvrdí v SIS přiřazení závěrečné práce danému studentovi. Od tohoto okamžiku je přiřazení závěrečné práce studentovi závazné. Pověřený pracovník vyhotoví listinnou podobu zadání závěrečné práce ve třech exemplářích (u mezifakultního studia čtyři) s uvedením identifikace studenta, jemuž je závěrečná práce zadána. Toto zadání schvaluje vedoucí pracoviště a děkan fakulty svým podpisem. Změna tématu závěrečné práce je následně možná pouze na základě písemné žádosti studenta, kterou posuzuje děkan fakulty.
- Na dizertační práce se odstavce 1 a 2 nevztahují.
- Od okamžiku závazného přiřazení závěrečné práce nemá student možnost opravovat některé údaje v SIS (např. téma závěrečné práce a anotaci). Zároveň je mu umožněno prostřednictvím SIS ukládat elektronickou podobu závěrečné práce, příloh, abstraktů a errat.
Čl. 4
Náležitosti, formální úprava a odevzdání závěrečné práce
- Závěrečná práce musí vyhovovat kritériím stanoveným SZŘ, fakultou a pracovištěm, které téma závěrečné práce vypsalo, splňovat náležitosti odborného textu a mít příslušný rozsah. Závěrečná práce musí obsahovat shrnutí závěrů práce, seznam použité literatury či jiných citovaných zdrojů. Musí také obsahovat abstrakt, a to jak v českém nebo slovenském jazyce, tak v jazyce anglickém, nebo v jazyce, ve kterém je uskutečňován studijní program, v němž je student zapsán. Abstrakty spolu s textem závěrečné práce a errata jsou vloženy do SIS zvlášť. Pokud práce obsahuje přílohy, musejí být také vloženy do SIS. Do listinné podoby závěrečné práce musí být na začátek vložena kopie zadání práce.
- Typografická úprava závěrečné práce musí odpovídat šabloně, která definuje požadovanou úpravu závěrečné práce. Tato šablona ve formátu RTF/LaTeX a ukázka jejího použití ve formátu PDF/A je studentům k dispozici ke stažení na webových stránkách fakulty.
- Závěrečná práce musí obsahovat
vlastnoručně podepsané závazné prohlášení o těchto skutečnostech:
- student vypracoval závěrečnou práci samostatně,
- všechny použité prameny a literatura byly řádně citovány,
- závěrečná práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu.
- V případě, že student chce uveřejnit ve své závěrečné práci publikovaný článek, je buď povinen uveřejnit verzi článku, která není shodná s licencovanou verzí vydavatele článku, nebo musí článek vložit do příloh práce a zažádat o odložení zveřejnění přílohy práce.
- Počet
exemplářů je stanoven takto:
- bakalářské práce – 2 exempláře (+ 1 exemplář v případě, že student žádá o odložení zveřejnění závěrečné práce),
- diplomové práce – 2 exempláře (+ 1 exemplář v případě, že student žádá o odložení zveřejnění závěrečné práce),
- dizertační práce – 3 exempláře (+ 1 exemplář v případě, že student žádá o odložení zveřejnění závěrečné práce),
- Závěrečnou práci odevzdá student v termínu určeném harmonogramem akademického roku dle odpovídajícího
plánovaného termínu obhajoby, a to ve dvojí podobě:
- příslušný počet exemplářů bakalářské/diplomové práce v listinné podobě odevzdá student pověřenému pracovníkovi. Práci dizertační odevzdá student na studijní oddělení.
-
do knihovny bude po obhajobě odevzdán:- 1 exemplář listinné podoby diplomové práce pracovištěm, na němž byla práce studentovi zadána,
- 1 exemplář listinné podoby dizertační práce studijním oddělením.
Směrnicí děkana č. 4/2020 změněno na následující znění:
do knihovny bude po obhajobě odevzdán:- 1 exemplář listinné podoby dizertační práce studijním oddělením.
- elektronickou podobu závěrečné práce, nevylučuje-li to její povaha (viz čl. 3 OR 72/2017), vkládá student prostřednictvím webového rozhraní SIS v modulu „Témata prací (Výběr práce)“, a to výhradně ve formátu Portable Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Level „U“ (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona: .pdf).
- Má-li závěrečná práce
přílohu či přílohy (např. multimediální formáty či softwarová díla),
vloží student do SIS také tuto přílohu; v případě více příloh
vloží jeden komprimovaný soubor (ve formátu ZIP) obsahující všechny
přílohy závěrečné práce. Velikost souborů ukládaných do SIS je omezena
na 850 MB. V případě, že je některý ze souborů větší než 850 MB,
student odevzdá soubory na datovém nosiči fakultnímu koordinátorovi, který
vložení přílohy do SIS zajistí. Soubory, které jsou ukládány do SIS k závěrečné práci jako příloha, budou přijímány v následujících
formátech:
- v případě
dokumentů textového charakteru ve formátu:
- Portable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně 1a (dle ISO 19005–1:205) (PDF/A-1a, přípona .pdf),
- Portable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně 2u (dle ISO 19005–2:2011) (PDF/A-2u, přípona .pdf),
- prostý text v kódování UTF-8 dle ISO/IEC 10646:2014,
- v případě dokumentů obrazového charakteru
ve formátech:
- Joint Photographic Experts Group File Interchange Format (JPEG/JFIF, přípony: .jpeg, .jpg),
- Portable Network Graphics (PNG, přípona: .png),
- Portable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně 1a (dle ISO 19005–1:205) (PDF/A-1a, přípona .pdf),
- Portable Document Format for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně 2u (dle ISO 19005–2:2011) (PDF/A-2u, přípona .pdf),
- v případě
zvukových dokumentů ve formátech:
- Waveform audio format (WAV, přípony: .wav nebo .wave),
- Moving Picture Experts Group Phase Audio Layer III (přípona: .mp3),
- v případě audiovizuálních dokumentů ve
formátech:
- Moving Picture Experts Group Phase 2 (MPEG-2, přípona: .vob),
- Moving Picture Experts Group Phase 4 (MPEG-4, přípona: .mp4),
- v případě tabulkových dokumentů ve
formátech:
- Comma-separated values (CSV, přípona: .csv),
- Extensible Markup language (XML, přípona: .xml) – součástí předání v takovém případě musí být též odpovídající XSD nebo DTD.
- v případě,
že charakter přílohy neumožňuje uložit ji ve formátech dle odst.
7 písm. a-f) (např. jde o vědecká data, aplikaci apod.), vloží student
přílohu závěrečné práce v jiném formátu a současně požádá o schválení formátu příloh vyplněním formuláře v SIS obsahujícího
následující informace:
- důvod žádosti – povinně,
- požadované formáty souborů přílohy (včetně verze nebo bližší specifikace) nebo programovací jazyk (včetně verze) – povinně,
- název a verze aplikace, pokud se jedná o proprietární formát dat určité aplikace,
- operační systém (včetně verze), pod nímž lze přílohu otevřít nebo spustit,
- další relevantní informace (např. výčet a popis modulů a knihoven).
- v případě
dokumentů textového charakteru ve formátu:
- Termíny pro odevzdání závěrečné práce v elektronické a listinné podobě jsou dány harmonogramem akademického roku, závěrečná práce je považována za odevzdanou, pokud student včas odevzdal obě její podoby. Odevzdání elektronické verze předchází odevzdání listinné podoby závěrečné práce.
- Student odpovídá za správnost a úplnost odevzdané elektronické podoby závěrečné práce a jejích příloh a za její soulad s listinnou podobou. Obsahový nesoulad elektronické a listinné podoby závěrečné práce může být důvodem pro zahájení disciplinárního řízení.
- V případě, že student po odevzdání elektronické podoby závěrečné práce v SIS zjistí, že v ní potřebuje provést dodatečně změny, požádá fakultního koordinátora o odemknutí záznamu o práci v SIS pro úpravy. Odemknutí závěrečné práce je možné pouze do termínu stanoveného harmonogramem pro odevzdání závěrečné práce k obhajobě. Pokud je třeba v SIS provést úpravy i po datu určeném pro odevzdání závěrečné práce, provede pověřený pracovník fakulty takové změny na základě souhlasu vedoucího pracoviště.
- Kontrola podobnosti textu závěrečné práce oproti systému kontroly plagiátů je prováděna automaticky po odevzdání elektronické podoby závěrečné práce, a to do jednoho pracovního dne od odevzdání závěrečné práce. Výsledek kontroly je přístupný u záznamu o závěrečné práci v SIS studentovi, vedoucímu závěrečné práce/školiteli a oponentům. V případě zjištění podobnosti textu závěrečné práce může být se studentem zahájeno disciplinární řízení.
Čl. 5
Přihláška k obhajobě
- Termín podání přihlášky k obhajobě je dán harmonogramem akademického roku.
- Přihláška k obhajobě musí být odevzdána prostřednictvím SIS.
- Potvrzení přihlášení studenta k obhajobě závěrečné práce je podmíněno odevzdáním závěrečné práce v listinné i elektronické podobě. Pověřený pracovník zaznamená v SIS datum odevzdání listinné podoby této práce. Datum odevzdání elektronické podoby zaznamenává SIS automaticky v okamžiku, kdy student stiskne v SIS tlačítko Odevzdat. Pověřený pracovník studijního oddělení provede kontrolu náležitostí odevzdané závěrečné práce uvedených v čl. 4.
Čl.
6
Obhajoba
- Elektronická nebo listinná podoba odevzdané závěrečné práce bude k dispozici k nahlédnutí veřejnosti nejméně pět pracovních dní před konáním obhajoby a po dobu deseti pracovních dnů po konání obhajoby na pracovišti, které zadalo závěrečnou práci nebo v SIS v modulu „Témata prací (Výběr práce)“. Součástí zveřejněné informace bude rovněž jméno a příjmení pracovníka, který bude na pracovišti pověřen zajištěním nahlížení do závěrečných prací.
- Ze závěrečné práce zpřístupněné postupem dle odst. 1 je možné pořizovat na své vlastní náklady výpisy, opisy nebo rozmnoženiny. Rozmnoženiny zajišťuje po dobu zpřístupnění závěrečné práce na pracovišti knihovna dle svého platného ceníku.
- Vedoucí práce/školitel a oponenti závěrečné práce se mohou seznámit s elektronickou podobou této práce v SIS. Pracoviště zajistí, že oponentům bude k dispozici též listinná podoba závěrečné práce. Listinná podoba závěrečné práce bude k dispozici při obhajobě.
- Po odevzdání závěrečné práce, nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby této práce, budou k záznamu o závěrečné práci v SIS vloženy elektronické podoby posudku vedoucího práce/školitele (má-li vedoucí práce/školitel povinnost psát posudek) a posudky oponentů tak, aby se s těmito posudky student mohl seznámit. Vedoucí/školitel (má-li vedoucí práce/školitel povinnost psát posudek) a oponenti odevzdají předsedovi příslušné komise pro SZZ nebo jím pověřenému pracovníkovi též podepsané posudky v listinné podobě k založení do spisové dokumentace studenta. V odůvodněných případech a po dohodě s vedoucím pracoviště může pověřený pracovník do SIS vložit posudek vedoucího práce/školitele nebo oponenta v jeho zastoupení.
- Po obhajobě vloží pověřený pracovník pracoviště k záznamu o práci v SIS záznam o průběhu obhajoby.
Čl. 7
Kontrola a zveřejnění závěrečné
práce
- Po obhajobě závěrečné práce má autor možnost vložit k záznamu o závěrečné práci v SIS soubor s případnými erraty závěrečné práce (obsahujícími opravy typografických a obdobných drobných chyb), a to nejpozději do 15 dnů po konání obhajoby.
- Po obhajobě závěrečné práce provede pověřený pracovník v SIS kontrolu úplnosti záznamu o práci včetně přiložených souborů dle čl. 2 odst. 3 písm. d) z hlediska náležitostí pro zveřejnění elektronické podoby závěrečné práce a kontrolu souladu českého a anglického názvu závěrečné práce s názvem uvedeným v textu této práce. Po provedení kontroly pověřený pracovník provede tzv. finalizaci pro zveřejnění závěrečné práce, a to do 20 dní od obhajoby.
- Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 7 odst. 1 OR 72/2017 (není-li stanoveno jinak) bude elektronická podoba závěrečné práce automaticky odeslána do univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o závěrečné práci bude katalogizován v knihovním systému. V případě, že nedojde ke zveřejnění závěrečné práce v univerzitním repozitáři, situaci vyřeší fakultní koordinátor.
- Vedoucí práce/školitel může v případě konkrétní závěrečné práce požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění této práce, a to až na dobu 3 let od termínu obhajoby práce dle ustanovení § 47b odst. 4 Zákona o vysokých školách. Tato žádost se podává prostřednictvím SIS. Žádosti posuzuje fakultní koordinátor a zaznamená výsledek posouzení do SIS.
- V případě prodloužení lhůty pro zveřejnění závěrečné práce dle odst. 4 tohoto článku se bude dále postupovat takto: po uplynutí lhůty pro zveřejnění závěrečné práce dle čl. 7 odst. 1 OR 72/2017 budou do univerzitního repozitáře a do knihovního systému exportovány pouze ostatní údaje o závěrečné práci, nikoliv vlastní text závěrečné práce a její přílohy. Informace o odložení zveřejnění bude spolu s odůvodněním uveřejněna v univerzitním repozitáři. Jeden výtisk závěrečné práce, jíž se týká odklad zveřejnění, zašle pověřený pracovník bez zbytečného odkladu po termínu obhajoby Odboru pro studium a záležitosti studentů na Rektorát UK. Text závěrečné práce a přílohy budou zveřejněny po uplynutí prodloužené lhůty dle odstavce 4.
Čl. 8
Uznávání diplomových nebo
dizertačních prací za rigorózní
- V případě, kdy je jako rigorózní práce uznána diplomová či dizertační práce, nevztahuje se na tuto práci ustanovení čl. 4, odst. 3 c). Pověřený pracovník studijního oddělení založí v SIS záznam o rigorózní práci a záznam o studijní povinnosti s uvedením výsledku obhajoby (datem obhajoby je v tomto případě datum rozhodnutí o uznání rigorózní práce). Dále k záznamu o této práci přiloží příslušné soubory týkající se rigorózní práce, s výjimkou posudků, které jsou v tomto případě nepovinné.
Část II.
Habilitační
práce
Čl. 9
- Odevzdávání habilitačních prací se řídí čl. 2 Pravidel pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy.
- Fakultní koordinátor pro habilitační práce není totožný s fakultním koordinátorem pro závěrečné práce.
Část III.
Publikování závěrečné
práce
Čl. 10
- Publikování závěrečné práce v listinné podobě se řídí Zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) v platném znění.
- Závěrečné práce jsou dle autorského zákona školním dílem.
Část IV.
Závěrečná ustanovení
- Touto směrnicí se k datu nabytí její účinnosti zrušuje Směrnice děkana č. 8/2010.
- Tato směrnice nabývá účinnosti dnem vydání.
Navrhovatel: doc. RNDr. Vladislav Kuboň,
Ph.D., proděkan pro koncepci studia.
Směrnice byla schválena vedením
fakulty dne 6. 2. 2019, projednána v AS fakulty dne
27. 2. 2019,
vydána dne 1. 3. 2019.
Schválil:
prof. RNDr. Jan Kratochvíl, CSc., v. r.
děkan
MFF UK