Čj. UKMFF/314993/2023


Opatření tajemníka č. 1/2024

Pružné rozvržení pracovní doby na MFF UK


Čl. 1
Obecná ustanovení

  1. V návaznosti na Opatření rektora č. 52/2023 Pružné rozvržení pracovní doby na Univerzitě Karlově a v souladu zejména s ustanovením § 85 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen “zákoník práce”) vydávám opatření ke stanovení pružného rozvržení pracovní doby (dále jen „pružná pracovní doba”) zaměstnanců Matematicko-fyzikální fakulty (dále jen „MFF UK“).
  2. Účelem pružné pracovní doby je umožnit zaměstnancům MFF UK stanovit si počátek a konec denní pracovní směny v širším časovém úseku, a to za předpokladu splnění všech pracovních povinností.
  3. Pružná pracovní doba je poskytována co nejširšímu okruhu zaměstnanců. Výjimku tvoří zaměstnanci, jejichž povaha práce nebo provoz pracoviště to vylučují.
  4. Pracovní doba akademických pracovníků se řídí ustanovením § 70a zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon o vysokých školách”). Na pracovní dobu akademických pracovníků se toto opatření nevztahuje, vyjma stanovení pracovní doby pro účely výpočtů příspěvku na stravování, cestovních náhrad apod., pro které se použije čl. 2 odst. 1 tohoto opatření.


Čl. 2
Rozvržení pracovní doby

  1. Pružná pracovní doba se zavádí v režimu pružného čtyřtýdenního vyrovnávacího období, které činí 160 hodin a je rozvrženo do 20 směn. Délka každé směny je 8.00 hod. a začátek směny v 8.00 hod.1
  2. Pružná pracovní doba zahrnuje časové úseky základní a volitelné pracovní doby.
  3. V rámci volitelné pracovní doby si zaměstnanec sám volí začátek a konec pracovní doby. V základní pracovní době, jejíž začátek a konec určuje zaměstnavatel, je zaměstnanec povinen být na pracovišti (s výjimkou přestávky na jídlo a oddech, a s výjimkou plnění pracovních povinností mimo pracoviště na pokyn nadřízeného vedoucí pracovníka).
  4. Pracovní doba je rozvržena tak, aby nepřesáhla 12 hodin denně.
  5. Pružná pracovní doba je uplatněna v rámci kalendářního měsíce. Zaměstnanec je povinen v příslušném kalendářním měsíci odpracovat pracovní dobu připadající podle rozvržené týdenní pracovní doby na tento kalendářní měsíc.
  6. Základní pracovní doba je stanovena v časovém rozmezí od 9:00 hod. do 15:00 hod.

    Volitelná pracovní doba je stanovena

    6:00 – 9:00 hodin na začátku směny

    15:00 – 20:00 hodin na konci směny

  7. Nadřízený vedoucí zaměstnanec je oprávněn podřízenému zaměstnanci nařídit z důležitých pracovních nebo provozních důvodů bezodkladně po zjištění skutečnosti, aby zaměstnanec nastoupil do směny v určený čas nebo aby ji neukončil před určeným časem v rámci provozní doby, nebo obojí a zaměstnanec je povinen uposlechnout.
  8. Pokud má zaměstnanec kratší pracovní dobu a zároveň se ve vztahu k tomuto zaměstnanci uplatní pružná pracovní doba, musí být zaměstnanec přednostně na pracovišti v základní pracovní době (9:00 – 14:00 hodin) a teprve pokud výše úvazku přesahuje tuto část (tedy 25 hodin týdně), pak může zaměstnanec využívat volitelnou pracovní dobu. V případě, že zaměstnanec bude přítomen na pracovišti v jiný čas, než je nastavena základní pracovní doba, tak pracovní doba bude stanovena po dohodě zaměstnance a nadřízeného vedoucího zaměstnance.


Čl. 3
Přestávky v práci

  1. Organizovaná přestávka na jídlo a oddech (dále „organizační přestávka“) se řídí ustanovením § 88 zákoníku práce.
  2. Organizační přestávka trvá 30 minut a pro čerpání organizační přestávky ve směně je vymezen časový úsek od 11:30 hod. do 13:30 hod.
  3. Přestávky na jídlo a oddech se do pracovní doby nezapočítávají.
  4. Za práce, které nemohou být přerušeny a při jejichž výkonu není zaměstnanci poskytována přestávka na jídlo a oddech, nýbrž jen přiměřená doba na oddech a jídlo, která se započítává do pracovní doby (ustanovení § 88 odst. 1 věta druhá zákoníku práce) a zaměstnanci náleží mzda, se považují zpravidla práce na vrátnicích objektů využívaných MFF UK. Podmínky jsou sjednány v pracovní smlouvě nebo jejím dodatku individuálně.


Čl. 4
Výjimky z pružné pracovní doby

  1. Pružná pracovní doba se neuplatní:
    1. při pracovní cestě zaměstnance,
    2. v době čerpání dovolené,
    3. při nutnosti zabezpečení naléhavého pracovního úkolu ve směně, jejíž začátek a konec je pevně stanoven,
    4. brání-li jejímu uplatnění provozní důvody,
    5. v době důležitých osobních překážek v práci podle § 191 a 191a zákoníku práce
    6. u zaměstnanců, u nichž povaha práce nebo stanovený rozvrh směn a jejich začátků a konce neumožňují volbu délky, začátku a konce směny samotným zaměstnancem. Jde zejm. o zaměstnance Správy budov (např. vrátné, strážné, uklízečky, topiče apod). Pro tyto zaměstnance platí režim pravidelné pracovní doby s rozvržením směn, jejich délkou a jejich začátkem a koncem.
    7. u zaměstnance, který o to písemně požádal, za předpokladu, že s tím písemně vyjádří souhlas nadřízený vedoucí zaměstnanec.
    8. u zaměstnance, jemuž to bylo písemně oznámeno z důvodu opakovaného porušení pravidel pružné pracovní doby a jejího vykazování.


Čl. 5
Práce přesčas

  1. Práci přesčas jen ve výjimečných případech zaměstnanci nařizuje nebo k ní dává souhlas nadřízený vedoucí zaměstnanec, který rovněž odpovídá za její evidenci a dodržování limitů práce přesčas daných zákoníkem práce.
  2. Za práci přesčas je přednostně poskytováno náhradní volno, pokud to umožňují provozní podmínky pracoviště a bylo tak dohodnuto se zaměstnancem, a to do konce třetího kalendářního měsíce po vykonané práci přesčas nebo v jinak dohodnuté době.


Čl. 6
Překážky v práci při pružné pracovní době

  1. Zaměstnanci vyřizují své osobní záležitosti, jako je např. návštěva lékaře, doprovod rodinného příslušníka, jednání s úřady a další, které jsou posuzovány jako překážky v práci na straně zaměstnance, přednostně ve volitelné části pracovní doby. V základní pracovní době tak činí pouze výjimečně, a to v nezbytně nutném rozsahu.
  2. Pokud právní předpisy přesně stanovují dobu nezbytně nutné pracovní doby, po kterou zaměstnanci přísluší pracovní volno (např. volno při úmrtí rodinného příslušníka, svatba vlastní nebo svatba dětí, stěhování atd.) posuzuje se jako výkon práce celá tato doba. Za dobu jednoho dne se považuje doba odpovídající průměrné délce pracovní směny, jež vyplývá ze stanovené pracovní doby příslušného zaměstnance. Postup evidence je uveden v čl. 7 odst.3 tohoto opatření.
  3. Překážky v práci na straně zaměstnavatele se posuzují jako výkon práce, pokud zasáhly do směny zaměstnance, a to nejvýše v rozsahu průměrné délky pracovní směny, jež vyplývá ze stanovené pracovní doby příslušného zaměstnance.


Čl. 7
Evidence a vykazování odpracované doby, překážek v práci a přesčasové práce

  1. Evidence a vykazování se provádí v informačním systému CIS VERSO nebo v listinné podobě.
  2. Každý zaměstnanec odpovídá za správné a úplné vykazování své odpracované doby, dovolené za kalendářní rok či její poměrné části, dnů osobního rozvoje, přesčasové práce a čerpání organizační 30minutové přestávky na jídlo a oddech za příslušný kalendářní měsíc. Evidenci odevzdá svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci 2. pracovní den následujícího měsíce.
  3. V případě vzniku celodenní překážky v práci na straně zaměstnance dle ustanovení § 191–§ 205 zákoníku práce je zaměstnanec povinen ohlásit a doložit písemně její vznik na zaměstnanecké oddělení MFF UK. Zaměstnanecké oddělení MFF UK zaznamená celodenní překážku v práci na straně zaměstnance do mzdového systému EGJE.
  4. Vedoucí pracoviště a vedoucí oddělení děkanátu soustavně kontroluje dodržování a využívání pracovní doby všech zaměstnanců zařazených k výkonu práce na jimi řízené pracoviště či oddělení děkanátu a odpovídají za řádnou evidenci pracovní doby. Vedoucí pracoviště a vedoucí oddělení děkanátu dále dohlíží na to, aby všichni zaměstnanci zařazeni na jím řízené pracoviště, odpracovali stanovený rozsah pracovní doby.


Čl. 8
Závěrečná ustanovení

  1. Toto opatření nabývá platnosti dnem jeho schválení tajemníkem MFF UK a účinnosti dnem zveřejnění ve veřejné části internetových stránek fakulty, nejdříve však dnem 1.6.2024
  2. Ke dni účinnosti tohoto opatření se zrušuje Směrnice tajemníka č. 1/2010.
  3. Osobami odpovědnými za provádění tohoto opatření stanovuji vedoucí zaměstnance MFF UK. Kontrolou dodržování tohoto opatření pověřuji referát vnitřního auditu.


Navrhovatel/é:
Mgr. Ivana Vrbová, právnička
Mgr. Tomáš Jančák, vedoucí zaměstnaneckého oddělení
Ing. Blanka Svobodová, tajemnice MFF UK

Opatření bylo projednáno vedením fakulty dne 24. 4. 2024 a odborovou organizací dne 16. 5. 2024.

Schválila dne 30. 5. 2024:


Ing. Blanka Svobodová
tajemník MFF UK


1 Pro účely výpočtů příspěvku na stravování, cestovních náhrad apod.