Čj. UKMFF/588999/2023
Opatření
děkana
č.
18/2023
Stanovení organizace zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci
Na základě zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, je vydáno toto opatření ke stanovení organizace zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví zaměstnanců při práci v objektech a na pracovištích Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy (dále jen „MFF UK“). Opatření se vztahuje na všechny zaměstnance a všechny fyzické osoby, které se s vědomím zaměstnavatele zdržují na jeho pracovištích.
Čl. 1
Základní pojmy a zkratky
Akademičtí pracovníci: profesoři, docenti, mimořádní profesoři, odborní asistenti, asistenti, lektoři a vědečtí, výzkumní a vývojoví pracovníci, kteří jsou zaměstnanci MFF UK a vykonávají v pracovním poměru podle sjednaného druhu práce jak pedagogickou, tak tvůrčí činnost;
BOZP: bezpečnost a ochrana zdraví při práci;
Certifikát: vygenerované osvědčení ze školení BOZP, PO a školení řidičů v systému Moodle;
DPČ: dohoda o pracovní činnosti;
DPP: dohoda o provedení práce;
Oddělení děkanátu: dílčí organizační útvar specifikovaný v Opatření děkana č. 1/2021, Organizační uspořádání děkanátu MFF UK;
OOPP: osobní ochranné pracovní pomůcky;
PO: požární ochrana;
Požární a bezpečnostní technik: osoba odborně způsobilá v prevenci rizik a požární ochraně dle Opatření děkana č. 1/2021, Organizační uspořádání děkanátu MFF UK;
Pracoviště: samostatná organizační jednotka fakulty, definovaná v Příloze č. 1 Statutu MFF UK, Organizační řád, ze dne 14. června 2017;
Student: osoba, která se zapsala ke studiu na MFF UK do bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu;
Účastník CŽV: účastník celoživotního vzdělávání na Univerzitě Karlově dle Řádu celoživotního vzdělávání a Opatření rektora č. 19/2019, Změna opatření rektora č. 39/2017 – Podmínky přijímání zájemců, pravidla uskutečňování a organizace programu celoživotního vzdělávání Univerzita třetího věku;
Vedoucí zaměstnanci: zaměstnanci MFF UK, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení MFF UK oprávněni stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny;
Zaměstnanec: fyzická osoba, která má pracovněprávní vztah k MFF UK na základě pracovní smlouvy;
Zaměstnavatel: MFF UK.
Čl. 2
Základní školení BOZP a PO studentů a účastníků CŽV
- Základní školení BOZP a PO všech studentů a účastníků CŽV budou prováděna při zápisu do studia a pak vždy při každém zápisu po přerušení studia, a to zpravidla písemnou formou (Příloha č. 1 tohoto opatření). Záznam bude uložen do osobního spisu studenta či účastníka CŽV na studijním oddělení fakulty, příp. v informačním systému, je-li to možné.
Čl. 3
Školení BOZP a PO
studentů a účastníků CŽV na pracovišti
- Před započetím prací v praktikách a laboratořích musejí být studenti a účastníci CŽV proškoleni na příslušném pracovišti. Toto školení BOZP a PO bude prováděno osobou pověřenou vedoucím zaměstnancem pracoviště, a to nejméně jednou za dva roky. Znalosti se ověří ústními dotazy.
- O školení BOZP a PO vyhotoví pověřená osoba uvedená v čl. 3 odst. 1 tohoto opatření Záznam o instruktáži na pracovišti pro studenty a účastníky CŽV (dále jen „Záznam“), podle Přílohy č. 2 tohoto opatření. Záznam podepíše každý student a účastník CŽV, který se školení zúčastnil. Záznam předá pověřená osoba uvedená v čl. 2 odst. 1 tohoto opatření vedoucímu zaměstnanci pracoviště k archivaci a kopii předá požárnímu a bezpečnostnímu technikovi.
- Školení BOZP a PO studentů a účastníků CŽV, dle čl. 3 tohoto opatření, proběhne vždy před zahájením činnosti související se studiem a dále při každé změně podmínek studia na pracovišti, pokud se tím mění obsah skutečností, se kterými mají být studenti a účastníci CŽV seznámeni. Rovněž je třeba provést školení BOZP a PO těch studentů a účastníků CŽV, kteří se vrátili po delší nepřítomnosti (např. zápis po přerušení studia) nebo kteří porušili předpisy BOZP a PO.
- Požární a bezpečnostní technik spolupracuje s vedoucími zaměstnanci pracovišť na tvorbě a organizaci školení BOZP a PO.
Čl. 4
Školení BOZP
zaměstnanců
- Školení BOZP se účastní všichni zaměstnanci, kterým vzniká pracovní poměr na MFF UK.
- Zaměstnanci vykonávající práci pro MFF UK na základě DPP nebo DPČ jsou seznámeni s předpisy BOZP při podpisu DPP nebo DPČ. Seznámení s předpisy BOZP probíhá formou samostudia, a to přečtením materiálů BOZP, které jsou umístěny na intranetu. Podpisem DPP nebo DPČ zaměstnanec stvrzuje, že byl informován, seznámen a proškolen.
- Zaměstnanci, kteří mají uzavřenou pracovní smlouvu s MFF UK, se školí e-learningovou formou v systému Moodle. Požární a bezpečnostní technik kontroluje, zda se zaměstnanec školení zúčastnil, a dále vede evidenci o školení. Vygenerované certifikáty proškolených zaměstnanců archivuje v elektronické podobě po dobu dvou let.
- Platnost školení zaměstnance BOZP trvá dva roky. Zaměstnanci v dostatečném předstihu obdrží e-mailem upozornění na povinnost provést opakované školení.
- Školení BOZP v systému Moodle se použije i pro vstupní školení zaměstnanců. Požární a bezpečnostní technik kontroluje, zda se zaměstnanec školení BOZP zúčastnil, a dále vede evidenci zaměstnanců o školení. Vygenerované certifikáty proškolených zaměstnanců archivuje v elektronické podobě po dobu dvou let.
- Speciální ustanovení pro školení zaměstnanců bez přístupu k počítači jsou uvedena v čl. 7 tohoto opatření.
Čl. 5
Tematická
školení zaměstnanců na pracovišti
- Seznámení s organizací a řízením BOZP na pracovišti, se systémem prevence rizik a zásadami bezpečné práce formou instruktáže zajišťuje vedoucí zaměstnanec pracoviště, vyžaduje-li to povaha práce. Školený zaměstnanec stvrdí svým podpisem na formuláři Přílohy č. 3 tohoto opatření, že absolvoval vstupní instruktáž na pracovišti.
- Instruktáž je určena pro nové zaměstnance, pro zaměstnance převedené na jinou práci (a to v den nástupu zaměstnance) a při každé změně podmínek práce na pracovišti (nový stroj, technologie apod.).
- Originál dokumentace o tematickém proškolení si ponechá vedoucí pracoviště a kopii o provedeném školení předá požárnímu a bezpečnostnímu technikovi.
Čl. 6
Školení BOZP vedoucích
zaměstnanců
- Školení BOZP se účastní vedoucí zaměstnanci při nástupu do vedoucí pozice.
- Školení pro vedoucí zaměstnance probíhá formou e-learningového školení v systému Moodle.
- Platnost školení pro vedoucí zaměstnance BOZP trvá tři roky. Zaměstnanci v dostatečném předstihu obdrží e-mailem upozornění na povinnost provést opakované školení.
- Požární a bezpečnostní technik kontroluje, zda se zaměstnanec školení BOZP zúčastnil; vygenerovaný certifikát archivuje v elektronické podobě po dobu tří let.
Čl. 7
Školení
zaměstnanců bez přístupu k počítači
- Školení zaměstnanců bez přístupu k počítači zabezpečují jejich vedoucí zaměstnanci ve spolupráci s požárním a bezpečnostním technikem. Školení na pracovišti se provádí pro nového zaměstnance při nástupu, pro stávající zaměstnance v periodě 1× za dva roky.
- Okamžité školení na pracovišti nebo na oddělení děkanátu musí proběhnout pro všechny zaměstnance vždy, když na pracovišti dojde ke změně technického zařízení, bezpečnostních postupů a pokynů, interních pracovních postupů a pokynů nebo jiných požadavků na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
- O školení se vede písemný záznam ve formě prezenčního listu. Originál školicí dokumentace je uložen u vedoucího zaměstnance příslušného pracoviště nebo oddělení děkanátu; kopii zašle vedoucí zaměstnanec pracoviště požárnímu a bezpečnostnímu technikovi.
- Školicí dokumentace tvoří Přílohu č. 4 tohoto opatření.
Čl. 8
Odborná způsobilost řidičů soukromých
vozidel nebo služebních vozidel MFF UK na
služební cestě
- Zaměstnanci, kteří využívají soukromá vozidla ke služebním účelům nebo služební vozidla MFF UK, musejí pro výkon této činnosti absolvovat školení, které probíhá formou e-learningového školení v systému Moodle.
- Zaměstnanec absolvuje školení se závěrečným testem. Vygenerovaný certifikát o úspěšném složení zkoušky je archivován v elektronické podobě přímo v systému Moodle.
- Bez platného školení odborné způsobilosti řidičů nesmí zaměstnanec při pracovní cestě použít soukromé ani služební vozidlo jako řidič.
- Školení o odborné způsobilosti řidičů soukromých vozidel na služební cesty je platné po dobu dvou let.
Čl. 9
Odborné školení k obsluze stroje,
zařízení, spotřebičů
- Práce na strojích, práce s elektrickým zařízením a používání elektrických spotřebičů smějí konat jen zaměstnanci, kteří jsou pro příslušný druh práce odborně a prokazatelně proškoleni.
- Vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu odpovídá za školení zaměstnanců pracujících na strojích uvedených v čl. 9 odst. 1 tohoto opatření. Součástí školící dokumentace musí být návody k obsluze a bezpečnostní pokyny. Školení je platné po dobu 3 let.
- Vstupní odborné školení na pracovišti zajistí vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu. O školení se provede písemný záznam, který bude založen u vedoucího zaměstnance pracoviště. Další školení provádí vedoucí zaměstnanec při každé důležité změně (např. při instalaci nového zařízení, stroje apod.), nejpozději však za 3 roky od vstupního školení (stejně jako v čl. 9 odst. 2 tohoto opatření).
- Školicí dokumentace (písemný záznam a prezenční listina) tvoří Přílohu č. 5 tohoto opatření.
Čl. 10
Školení o pravidlech k používání
tlakových lahví pro technické účely
- Základní zásady pro provoz s tlakovými lahvemi určuje samostatný předpis fakulty.
- Zaměstnanci, kteří pracují s tlakovými lahvemi, musí být před pověřením touto činností pravidelně jednou za 3 roky prokazatelně proškoleni o obsluze a bezpečnostních zásadách práce s nimi.
- Školení zajišťuje vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu. O školení se vede písemný záznam a prezenční listina, který je uložen u vedoucího zaměstnance příslušného pracoviště; kopii zašle vedoucí zaměstnanec požárnímu a bezpečnostnímu technikovi.
- Školicí dokumentace (písemný záznam a prezenční listina) tvoří Přílohu č. 6 tohoto opatření.
Čl. 11
Školení o zacházení s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi
- Zaměstnanci, kteří pracují s chemickými látkami a směsmi podle zákona č. 350/2011 Sb., chemický zákon ve znění pozdějších předpisů, a s chemickými látkami a směsmi mající přiřazenou třídu nebezpečnosti akutní toxicita kategorie 1 nebo 2 podle nařízení (ES) č. 1272/2008, musejí být prokazatelně proškoleni osobou odborně způsobilou.
- O školení musí být pořízen písemný záznam a prezenční listina. Oba dokumenty jsou uloženy u vedoucího zaměstnance příslušného pracoviště nebo oddělení děkanátu a kopie u požárního a bezpečnostního technika.
- Školení je platné po dobu 2 let.
- Školicí dokumentace (písemný záznam a prezenční listina) tvoří Přílohu č. 7 tohoto opatření.
Čl. 12
Odborná
kvalifikace k výkonu činnosti na elektrických
zařízeních
- Dle nařízení vlády č. 194/2022 Sb., nařízení vlády o požadavcích na odbornou způsobilost k výkonu činnosti na elektrických zařízeních a na odbornou způsobilost v elektrotechnice, MFF UK zajistí, aby činnosti a řízení činností na elektrických zařízeních a v jejich blízkosti ve stanovených případech vykonávaly jen osoby s odbornou kvalifikací.
- Za činnost na elektrickém zařízení vyžadující odbornou kvalifikaci se nepovažuje obsluha elektrického zařízení malého a nízkého napětí.
- Platná
legislativa rozlišuje následující odbornosti osob:
- osoba seznámená
- osoba poučená
- osoba znalá (elektrotechnik, vedoucí elektrotechnik, revizní technik).
- Povinnost školení pro osoby seznámené platí pro všechny zaměstnance. Školení se provádí na pracovištích, v systému Moodle, v rámci školení BOZP zaměstnanců a vedoucích zaměstnanců (vstupní i periodické.) Perioda školení je shodná s periodou školení uvedených v čl. 4 a čl. 6.
- Povinnost školení pro osoby poučené platí pro osoby bez přístupu k počítači (např. obsluhu elektrické požární signalizace). Školení je platné po dobu tří let. Vzor dokumentace tvoří Přílohu č. 17 k tomuto opatření. Originál podepsané dokumentace o školení je uložena u vedoucího zaměstnance pracoviště nebo oddělení děkanátu, kopii zašle vedoucí zaměstnanec požárnímu a bezpečnostnímu technikovi.
- Pro studenty a zaměstnance pracující v laboratořích platí povinnosti školení pro osoby poučené. Školení se provádí na pracovištích v systému Moodle. Platnost školení je stanovena na tři roky. Dokumentace o školení je uložena v elektronické podobě u požárního a bezpečnostního technika.
- Pro kvalifikované školení zaměstnanců (bývalý § 11 vyhlášky č. 50/1978 Sb.), kteří školí studenty a zaměstnance v laboratořích pro obsluhu výzkumného zařízení, pro praktika, platí povinnost školení pro osoby znalé (vedoucí elektrotechnik). Ke školení je ustanovena tříčlenná komise. Obsahem školení je seznámení s předpisy, upozornění na možné ohrožení, zásady první pomoci a další informace, podle osnovy uvedené v Příloze č. 19. Součástí školení je i ověření znalostí. Platnost školení je stanovena na tři roky. Po ukončení školení je proškolený zaměstnanec povinen dokumentaci o školení zaslat požárnímu a bezpečnostnímu technikovi.
- Pro pracovní pozici elektrikář platí povinnost školení pro osoby znalé (elektrotechnik). Školení je shodné s odst. č 7 tohoto článku. Ke školení je ustanovena tříčlenná komise. Obsahem školení je seznámení s předpisy, upozornění na možné ohrožení, zásady první pomoci a další informace, podle osnovy uvedené v Příloze č. 19. Součástí školení je i ověření znalostí. Za odborné kvalifikované školení pracovní pozice elektrikář a vedení dokumentace o školení odpovídá vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu. Originál školicí dokumentace a ověření znalosti musí být uloženo u vedoucího zaměstnance pracoviště nebo oddělení děkanátu; kopii zašle vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu požárnímu a bezpečnostnímu technikovi. Platnost školení je stanovena na tři roky.
Čl. 13
Hlášení a evidence pracovních úrazů
- Vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu je povinen objasnit příčiny a okolnosti vzniku pracovního úrazu za účasti zaměstnance (pokud to zdravotní stav zaměstnance dovoluje), svědků a za účasti odborové organizace a/nebo za účasti požárního a bezpečnostního technika. Bez vážných důvodů nesmí být měněn stav na místě úrazu do doby objasnění příčin.
- Vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu sepíše úraz do knihy úrazů a neprodleně informuje o skutečnosti požárního a bezpečnostního technika. Vzor Záznamu o úrazu tvoří Přílohu č. 13 tohoto opatření.
- Požární a bezpečnostní technik vede dokumentaci o všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo:
- ke zranění zaměstnance s pracovní neschopností delší než tři kalendářní dny, nebo
- k úmrtí zaměstnance.
- V případě smrtelného pracovního úrazu zaměstnance předá zaměstnavatel jedno vyhotovení o úrazu jeho rodinným příslušníkům.
- Vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu vede v knize úrazů evidenci o všech pracovních úrazech, když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní neschopnost nepřesahující tři kalendářní dny.
- Vyžaduje-li
poškození zdraví hospitalizaci z důvodu pracovního úrazu zaměstnance
delší než 5 dnů, ohlásí požární a bezpečnostní technik pracovní
úraz bez zbytečného odkladu:
- státnímu zástupci nebo územně příslušnému útvaru Policie České republiky, nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s pracovním úrazem byl spáchán trestný čin,
- příslušnému odborovému orgánu nebo zástupci zaměstnanců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
- zaměstnavateli, který zaměstnance k práci u něho vyslal,
- organizační jednotce pojišťovny Kooperativa pojišťovna, a. s., u které je MFF UK pojištěna pro případ své odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu,
- Inspektorátu práce pro hlavní město Prahu, došlo-li k úrazu na pracovišti, stavbách a při činnostech, které podléhají jeho dozoru.
- Požární a bezpečnostní technik
zašle záznamy o pracovních úrazech, u nichž vznikla pracovní neschopnost
delší jak tři kalendářní dny za uplynulý kalendářní měsíc,
nejpozději do pátého dne následujícího měsíce:
- Inspektorátu práce pro hlavní město Prahu se sídlem v Praze,
- příslušné zdravotní pojišťovně zraněného,
- rektorátu Univerzity Karlovy,
- postiženému zaměstnanci.
- Pro účely hlášení úrazu je podle tohoto
opatření smrtelným pracovním úrazem takové poškození zdraví, které
způsobilo smrt po úrazu nebo na jehož následky zaměstnanec zemřel
nejpozději do 1 roku. Smrtelný pracovní úraz se ohlásí bez zbytečného
odkladu:
- územně příslušnému útvaru Policie České republiky,
- příslušnému odborovému orgánu nebo zástupci zaměstnanců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
- zaměstnavateli, který zaměstnance k práci u něho vyslal,
- Inspektorátu práce pro hlavní město Prahu, došlo-li k úrazu na pracovišti, stavbách a při činnostech, které podléhají jeho dozoru,
- příslušné zdravotní pojišťovně postiženého,
- organizační jednotce Kooperativa pojišťovna, a. s., u které je MFF UK pojištěna pro případ své odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu,
- rektorátu Univerzity Karlovy,
- rodině postiženého.
- Tiskopisy k pracovním úrazům zaměstnanců tvoří Přílohy č. 8 a) až b) tohoto opatření.
Čl. 14
Hlášení a evidence úrazů studentů
- Vedoucí zaměstnanec a/nebo vyučující je povinen objasnit příčiny a okolnosti vzniku úrazu studenta za účasti postiženého studenta, pokud to zdravotní stav studenta dovoluje, za přítomnosti svědků. Bez vážných důvodů nebude měnit stav na místě úrazu do doby objasnění příčin.
- Vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu a/nebo vyučující akademický pracovník sepíše úraz do knihy úrazů studentů, a to nejpozději do 24 hodin od okamžiku, kdy se úraz stal. O skutečnosti školního úrazu neprodleně informuje požárního a bezpečnostního technika.
- Vedoucí zaměstnanec a/nebo vyučující dále doručí řádně vyplněný formulář „Záznam o úrazu studenta vysoké školy“ požárnímu a bezpečnostnímu technikovi.
- Formuláře „Záznam o úrazu studenta vysoké školy“ a „Lékařský posudek a bodové hodnocení úrazu“ tvoří Přílohu č. 9 a) až b) tohoto opatření.
- Požární a bezpečnostní technik zašle pojišťovně Kooperativa pojišťovna, a. s., jednu kopii formuláře „Záznam o úrazu studenta vysoké školy,“ včetně kontaktní adresy (e-mailové) na postiženého studenta.
- Druhou kopii „Záznamu o úrazu studenta vysoké školy“ spolu s informacemi o způsobu vyrovnání zašle požární a bezpečnostní technik na adresu postiženého studenta.
- Student
zašle požárnímu a bezpečnostnímu technikovi po ukončení léčení
vyplněné formuláře uvedené čl. 14 odst. 4 tohoto opatření a další
doklady:
- lékařský posudek a bodové hodnocení úrazu (bolestné) – vyplní lékař,
- lékařské zprávy o léčení školního úrazu – vystavuje lékař,
- příjmový doklad za lékařský administrativní výkon – vystavuje lékař,
- jízdné k ošetřujícímu lékaři, za přepravu k lékaři s udáním počtu ujetých kilometrů, s uvedením adresy odkud/kam, přiložit kopii technického průkazu a účel cesty musí potvrdit ošetřující lékař,
- potvrzení o doplatku v lékárně a připojená kopie receptu lékaře.
- Odškodnění za úraz studenta vyplatí Kooperativa pojišťovna, a. s., po dodání všech požadovaných formulářů a informací. Odškodnění úrazu je jednorázové a nesmí se zaměňovat se zdravotním pojištěním nebo se soukromým úrazovým pojištěním.
Čl. 15
Hodnocení
rizik
- Prevencí rizik se rozumí všechna opatření vyplývajících z právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti práce a zdraví při práci a opatření MFF UK pro předcházení a odstraňování rizik.
- Hodnocení rizik se provádí vždy při vzniku nového pracoviště, v případě nové technologie a/nebo při její změně a/nebo při nákupu a instalaci nových zařízení nebo strojů.
- Rizika vyhodnocuje požární a bezpečnostní technik v prevenci rizik ve spolupráci s vedoucími zaměstnanci jednotlivých pracovišť nebo oddělení děkanátu. Tam, kde není možné rizika odstranit, musejí být přijata opatření k omezení jejich působení tak, aby ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců bylo minimalizováno.
Čl. 16
Školení
externích účastníků na akcích pořádaných v objektech MFF UK a školení zaměstnanců dodavatelských firem
- V souladu s ustanovením § 101, odst. 3), zákona 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, je povinností MFF UK seznámit osoby, které se s vědomím zaměstnanců pohybují v objektech MFF UK (např. účastníci akcí, zaměstnanci dodavatelských firem apod.) s možnými riziky při pohybu a pobytu v prostorech MFF UK.
- Seznámení s riziky zajistí odpovědná osoba (zpravidla zaměstnanec MFF UK či osoba s řádně uzavřenou DPP/DPČ na MFF UK), která za akci či jiný typ události odpovídá, a to na formuláři „Záznam o poskytnutí informací k zajištění BOZP a PO“, který tvoří Přílohu č. 10 tohoto opatření.
- Dokumentaci o průkazném provedeném seznámení s riziky doručí osoba odpovědná za uskutečněnou akci požárnímu a bezpečnostnímu technikovi, a to nejpozději tři pracovní dny po konání akce.
- MFF UK nepořádá zotavovací akce ve smyslu zákona č. 258/2000 Sb., zákon o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, § 8. V případě pořádání akcí pro nezletilé osoby je nutné vést příslušnou dokumentaci, zejm. knihu úrazů. Je odpovědností hlavního vedoucího nebo zdravotníka akce předat po uskutečněné akci knihu úrazů požárnímu a bezpečnostnímu technikovi a v případě vzniku úrazu jej o události informovat.
Čl. 17
Osobní ochranné pracovní prostředky,
mycí, čisticí a dezinfekční prostředky
(dále OOPP)
- Osobní ochranné pracovní prostředky, mycí, čisticí a dezinfekční prostředky poskytuje pracoviště zaměstnanci bezplatně na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek práce. Poskytování OOPP nesmí zaměstnavatel nahrazovat finančním plněním.
- OOPP musejí být po dobu používání účinné proti vyskytujícím se rizikům a jejich používání. Nesmí představovat další riziko. V případě opotřebení musejí být nahrazeny novými. Musí odpovídat podmínkám na pracovišti, být přizpůsobeny fyzickým předpokladům jednotlivých zaměstnanců a respektovat ergonomické požadavky a zdravotní stav zaměstnanců.
- Tam, kde přítomnost více než jednoho rizika vyžaduje, aby zaměstnanci používali současně více ochranných prostředků, musejí být tyto ochranné prostředky vzájemně slučitelné.
- Zaměstnanci musejí být s používáním ochranných prostředků písemně seznámeni zápisem do osobní karty pro evidenci OOPP, která tvoří Přílohu č. 11 tohoto opatření.
- Používání ochranných prostředků více zaměstnanci je možné pouze v případě, že byla učiněna opatření, která zamezí ohrožení přenosnými chorobami.
- K předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění poskytne zaměstnavatel dezinfekční prostředky. Za dezinfekční prostředky se považují též ochranné masti s dezinfekčním účinkem. Zaměstnancům, kteří přicházejí do styku s látkami, jež mohou způsobit podráždění pokožky nebo znečištění zaměstnance, poskytne zaměstnavatel podle druhu látky mycí, čisticí prostředky a masti.
- Náklady na poskytování OOPP jsou hrazeny z rozpočtu pracoviště. Evidenci OOPP vede pracoviště na osobní kartě na svěřené prostředky.
Čl. 18
Rizikové faktory pracovních podmínek a sledovaná a kontrolovaná pásma
- Riziková pracoviště na
MFF UK jsou:
- pracoviště se zdroji ionizujícího záření kontrolovaného pásma, podléhající dohledu Státního úřadu pro jadernou bezpečnost;
- pracoviště se zdroji ionizujícího záření sledovaného pásma, podléhající dohledu Státního úřadu pro jadernou bezpečnost;
- pracoviště zařazená do kategorie 3 práce s lasery tř. III b) a IV. třídy pro neionizující záření.
- V případě vzniku nového rizikového pracoviště (dle odst. 18. čl. 1) jsou povinni vedoucí zaměstnanci příslušného pracoviště neprodleně nahlásit tuto skutečnost požárnímu a bezpečnostnímu technikovi, aby bylo možné zajistit potřebné kroky dle požadavků platné legislativy (např. hygienické předpisy, úprava kategorizace práce apod.).
- Vedoucí zaměstnanci rizikových pracovišť jsou povinni vést evidenci o odpracovaných hodinách v riziku a dále vést evidenci o kontrolovaných pásmech a zaměstnancích, kteří vstupují do kontrolovaných pásem nebo zde vykonávají práci.
- Evidence obsahuje:
- jméno, příjmení a rodné číslo zaměstnance
- název kontrolovaného pásma, den jeho zřízení a zrušení (pro účely archivace),
- charakter vykonávané práce
- účel vstupu a dobu pobytu v kontrolovaném pásmu
- počet odpracovaných směn
- druhy provedených lékařských prohlídek
- údaje o výsledcích sledované zátěže organismu způsobené rizikovými faktory
- záznamy o mimořádných situacích a změnách údajů v evidenci s datem jeho provedení.
- Vedoucí zaměstnanci rizikových pracovišť jsou povinni dohlížet na to, aby se v kontrolovaných pásmech nejedlo, nepilo a nekouřilo. Dále se v kontrolovaných pásmech nesmějí pohybovat a pracovat mladiství, těhotné a kojící ženy.
- Riziková pracoviště musejí být řádně označena bezpečnostními pokyny a tabulkami. Zaměstnanci pracující v riziku ionizující a neionizující zátěže musejí používat přidělené OOPP.
- Zaměstnanci pracující v riziku ionizující a neionizující zátěže jsou povinni likvidovat nebezpečný odpad z pracovišť. Vedoucí zaměstnanec rizikového pracoviště odpovídá za vedení průkazné evidence o nakládání s nebezpečnými odpady. Při tvorbě radioaktivního odpadu je nutné postupovat dle schválených plánů Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.
- Aktuální seznam rizikových pracovišť tvoří Přílohu č. 18 tohoto opatření.
Čl. 19
Noční
práce
- Povolení k mimořádné práci zaměstnance v noci vydá příslušný vedoucí zaměstnanec. S ohledem na rizika možného ohrožení zdraví, která se týkají práce v noci, vedoucí zaměstnanec rozhodne o počtu zaměstnanců přítomných na pracovišti. Pokud by na pracovišti při mimořádné práci setrvávali studenti, musí být zajištěn pedagogický dozor. O počtu zaměstnanců pracujících v noci musí být pro případ evakuace osob z budovy informováni vrátní nebo osoby vykonávající službu na ohlašovně požáru.
- Zaměstnanci nebo studenti přítomni v objektu se řídí příslušným opatřením, kterým se vydává provozní řád objektů MFF UK.
Čl. 20
Práce ve dnech pracovního
klidu
- Povolení k mimořádné práci zaměstnance ve dnech pracovního klidu vydá vedoucí zaměstnanec. S ohledem na rizika možného ohrožení zdraví, která se týkají práce ve dnech pracovního klidu, vedoucí zaměstnanec rozhodne o počtu zaměstnanců přítomných na pracovišti. Pokud by na pracovišti při mimořádné práci setrvávali studenti, musí být zajištěn pedagogický dozor. O počtu zaměstnanců pracujících ve dnech pracovního klidu musí být pro případ evakuace osob z budovy informováni vrátní nebo osoby vykonávající službu na ohlašovně požáru.
- Zaměstnanci nebo studenti přítomní v objektu se řídí příslušným opatřením, kterým se vydává provozní řád objektů MFF UK.
Čl. 21
Bezpečnostní
prověrky
- Součástí prevence rizik jsou pravidelné kontroly 1× za půl roku zaměřené na dodržování bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci na pracovištích s rizikem práce.
- O výše uvedených kontrolách vyhotoví požární a bezpečnostní technik písemný záznam obsahující zjištěné závady, návrh nápravných opatření, stanovení odpovědnosti za jejich realizaci a termín odstranění nedostatků. Vedoucí zaměstnanci jsou odpovědni za odstraňování zjištěných závad a nedostatků.
- V souladu s ustanovením § 108 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, jsou vedoucí zaměstnanci pracovišť nebo oddělení děkanátu ve spolupráci s požárním a bezpečnostních technikem povinni organizovat nejméně 1× za rok fyzickou kontrolu pracoviště.
- O kontrolách vyhotoví vedoucí zaměstnanec písemný zápis, který tvoří Přílohu č. 12 tohoto opatření. Originál vyplněného formuláře si ponechá vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu, kopii zašle požárnímu a bezpečnostnímu technikovi vždy do 30. 11. příslušného roku.
Čl. 22
Kontrola
regálů
- Do systému kontrol na pracovištích dle čl. 21 tohoto opatřené musejí vedoucí zaměstnanci pracovišť nebo oddělení děkanátu zajistit 1× za rok vizuální kontroly regálů u fyzické či právnické osoby pověřené provedením kontroly a vystavením protokolu o revizi regálů a žebříků. Aktuální kontakty na osobu pověřenou jsou uvedeny v Protokole o kontrole regálů.
- Každá provedená vizuální kontrola regálu musí být zaevidována formou protokolu – kontrolního listu, který musí obsahovat jednoznačný závěr kontroly, případně závady, návrh na odstranění závady, termín odstranění závady a kým byla závada odstraněna. Protokol o kontrole regálu tvoří Přílohu č. 14 tohoto opatření.
- Všechny kontrolní protokoly budou archivovány na pracovišti nebo oddělení děkanátu, kde bude i založena veškerá technická dokumentace k regálům pro případné externí kontroly. Všechny kontrolní protokoly budou archivovány po celou dobu životnosti kontrolovaného regálu.
Čl. 23
Kontrola žebříků
- Do systému kontrol na pracovištích dle čl. 21 tohoto opatření musí vedoucí zaměstnanci pracovišť nebo oddělení děkanátu zajistit 1× za rok vizuální kontroly žebříků u fyzické či právnické osoby pověřené provedením kontroly a vystavením protokolu o revizi regálů a žebříků. Aktuální kontakty na osobu pověřenou jsou uvedeny v Protokole o kontrole žebříků.
- Každá provedená vizuální kontrola musí být zaevidována formou protokolu – kontrolního listu, který musí obsahovat jednoznačný závěr kontroly, případně závady, návrh na odstranění závady, termín odstranění závady a kým byla závada odstraněna. Protokol o kontrole žebříků tvoří Přílohu č. 15 tohoto opatření.
- Všechny kontrolní protokoly budou archivovány na pracovišti, kde bude i založena veškerá technická dokumentace k žebříkům (návody od výrobce) pro případné externí kontroly. Všechny kontrolní protokoly budou archivovány po celou dobu životnosti kontrolovaného žebříku.
Čl. 24
Závěrečné
ustanovení
- Toto opatření nabývá platnosti dnem jeho schválení děkanem MFF UK a účinnosti dnem zveřejnění ve veřejné části internetových stránek fakulty, nejdříve však dne 1. 1. 2024.
- Ke dni účinnosti tohoto opatření se zrušují Opatření děkana č. 14/2022, Směrnice děkana č. 7/2017 a Pokyn tajemníka č. 1/2008.
Navrhovatelé:
Ing. Blanka Svobodová,
tajemnice MFF UK
Ilona Pawlasová, požární a bezpečnostní
technik
Pavel Michálek, vedoucí Správy budov
Opatření bylo projednáno vedením fakulty dne 22. 11. 2023.
Schválil dne 7. 12. 2023:
doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc., v. r.
děkan MFF UK
Přímé odkazy na learningové školení do kurzů
Přímý odkaz pro vstup do kurzu pro vedoucí
zaměstnance
https://dl3.cuni.cz/enrol/index.php?id=525
Přímý
odkaz pro vstup do kurzu zaměstnance
https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=528
Direct
link to OSH and FP training for employees
https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=528
Přímý
odkaz pro vstup do kurzu řidičů
https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=527
Přílohy
Příloha č. 1
– CZE: Obsah vstupního školení BOZP a PO studentů a účastníků CŽV – DOCX
– ENG:
Occupational Health and Safety (OHS) and Fire Protection (FP) Training for
applicants and participants in Lifelong Learning – DOCX
Příloha
č. 2
Záznam o instruktáži na pracovišti
pro studenty a účastníky CŽV – DOCX
Příloha č. 3
Záznam o instruktáži na pracovišti pro
zaměstnance – DOCX
Příloha č. 4
Záznam o provedeném školení BOZP a PO pro
zaměstnance bez přístupu k počítači – DOCX
Příloha č.
5
Záznam o instruktáži na pracovišti pro
zaměstnance – školením k obsluze strojů a zařízení – DOCX
Příloha č. 6
Záznam o provedeném školení obsluh láhví na
plyny – DOCX
Školení tlakových nádob na
plyny (návod) – PDF
Příloha č. 7
Záznam o školení o chemických látkách na
pracovišti pro zaměstnance – DOCX
Školení chemických látek
(návod) – PDF
Příloha č. 8 a)
Formuláře k pracovním úrazům: Záznam o úrazu – PDF
Příloha č. 8 b)
Formuláře k pracovním úrazům: Hlášení
změn – PDF
Příloha č. 9 a)
Formuláře k úrazům studentů: Záznam o školním
úrazu – DOCX
Příloha č. 9 b)
Formuláře k úrazům studentů: Lékařský
posudek – PDF
Příloha č. 10
BOZP
pro externí účastníky – DOCX
Příloha č. 11
Osobní karta OOOP – DOCX
Příloha č.
12
Bezpečnostní formulář –
prověrky – PDF
Příloha č. 13
Kniha úrazů – vzor – DOCX
Příloha
č. 14
Protokol o kontrole
regálů – DOCX
Příloha č. 15
Protokol o kontrole
žebříků – DOCX
Příloha č. 18
Riziková pracoviště na MFF UK – PDF
Příloha č. 19
Osnova
školení elektrotechniků podle nařízení vlády
č. 194/2022 Sb. – PDF