RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D.

email: irena.dvorakova@matfyz.cuni.cz

tel: 951 552 412

 

 

Odborné zaměření

Lektorka na Katedře didaktiky fyziky MFF UK (třetinový úvazek), dříve učitelka matematiky a fyziky na ZŠ a MŠ Červený Vrch, Alžírská 680, 160 00 Praha 6.

Jsem spoluautorkou a v současné době vedoucí projektu heuristické výuky fyziky Heuréka a vedoucí metodičkou fyziky v projektu Elixír do škol.

V rámci své práce na fakultě se společně s dalšími kolegy snažím vést budoucí učitele fyziky k tomu, aby byli schopni učit fyziku nejen s křídou a tabulí, aby uměli vést žáky k objevování fyzikálních zákonitostí a přemýšlení nad problémy.

Podílím se i na vedení kurzů pro učitele z praxe - ať již v projektu Heuréka, tak v kursech, které jsou součástí projektů dalšího vzdělávání učitelů Podílela jsem se také na projektu v rámci Národního programu výzkumu II MŠMT „Fyzikální vzdělávání pro všestrannou přípravu a rozvoj lidských zdrojů na úrovni základních a středních škol“.

Pracuji jako recenzentka učebnic fyziky pro základní školy a jako oponent v rámci probíhajících revizí RVP.

Na konferenci GIREP-EPEC, která se konala 6. – 10. července 2015 ve Wroclawi, jsem převzala cenu Secondary Teaching Award za přínos výuce fyziky na základních a středních školách.

V září 2023 mi byla udělena Medaile MŠMT 1. stupně za dlouholetou pedagogickou a výchovnou činnost.

 

Výuka

NFUF820 Heuristické metody ve výuce fyziky I

NFUF822 Heuristické metody ve výuce fyziky II

NFUF828 Heuristické metody ve výuce fyziky III

NFUF830 Heuristické metody ve výuce fyziky IV

NFUF305 Proseminář výuky fyziky I

NFUF811 Proseminář výuky fyziky II

 

Disertační práce

Disertační práce s názvem „Fyzikální vzdělávání žáků a učitelů v projektu Heuréka“ je věnována vzdělávání žáků a učitelů v projektu heuristické výuky fyziky Heuréka.
Po úvodní části týkající se přehledu současného stavu problematiky u nás i ve světě je popsán vznik projektu, charakterizovány jeho základní zásady a uvedeny konkrétní příklady několika témat, na kterých je aplikace zásad do výuky fyziky ukázána.
Na základě písemných prací, Lawsonova testu a dalších výsledků práce žáků je uveden vliv výuky fyziky podle tohoto projektu na žáky.
Významná část práce je věnována vzdělávání učitelů v projektu Heuréka. Jsou zde popsány metody i formy používané v tomto vzdělávání a charakterizován dopad vzdělávání na zúčastněné učitele.
V poslední kapitole práce jsou popsány mezinárodní kontakty již navázané a uvedeny možnosti jejich dalšího rozvoje.
K disertační práci jsou připojeny přílohy obsahující další ukázky metodických materiálů a materiálů týkajících se seminářů pro učitele.

 

Vybrané publikace česky

Dvořáková I., Prošková P.: Podpora učitelů jako jedna z metod rozvoje přírodovědného vzdělávání na různých typech škol. Článek z konference Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9 (26. 4. - 28. 4. 2019, Kašperské hory)

Dvořáková I., Snětinová M.: Seminář řešení problémů pro budoucí učitele fyziky. Předneseno na konferenci Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10. Dostupné na https://kof.zcu.cz/ak/trendy/10/index.php?sbor

Dvořáková, I., Koudelková, V.: ICT ve fyzice na ZŠ. Příklady dobré praxe. Vydal MatfyzPress, Praha 2020.
Příručka je určena všem, které zajímá, jak smysluplně a zajímavě využívat moderní technologie při výuce fyziky na základní škole – a to jak v běžných hodinách, tak i v hodinách laboratorních prací nebo ve fyzikálním kroužku.

Dvořáková I.: Z cizích luhů a hájů. Příspěvek na konferenci Veletrh nápadů učitelů fyziky 25 v Praze, 2020.
V příspěvku jsou představeny experimenty a fyzikální zajímavosti, které jsme buď získali od kolegů z ciziny, nebo jsme si je přivezli z cest po světě.

Dvořáková I.: Fyzika od MŠ po SŠ: s revizí RVP i bez. Příspěvek na konferenci Veletrh nápadů učitelů fyziky 24 v Hradci Králové, 2019.
Příspěvek se věnuje problematice rozpracování očekávaných výstupů učiva fyziky ve stávajích Rámcových vzdělávacích programech všech stupňů škol, konkretizaci těchto výstupů, doplnění o různé aktivity apod.

Dvořáková I.: Metodické materiály projektu Heuréka k tématu Elektřina a magnetismus

Dvořáková I.: Fyzika; část brožury Vzdělávací modul Člověk a příroda ve vzdělávacích oborech Přírodopis, Chemie, Fyzika, Zeměpis. Výstup z projektu Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností, publikován na webu https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/clovek-a-priroda/

Dvořáková I., Kamarádová Z.: Malé tandemy, aneb fyzika pro malé i velké; část brožury 3x aktivní práce se žáky ve fyzice. Výstup z projektu Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností, publikován na webu https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/clovek-a-priroda/

Dvořáková, I.: Formativní hodnocení - inspirace knížkou, příspěvek na konferenci Veletrh nápadů učitelů fyziky 22, Olomouc, 2017 (sborník z konference).

Dvořáková I.: Reflektivní aktivity ve výuce, příspěvek na seminář Co dává žákům fyzika?, Vlachovice 2017. (přílohy)

Dvořáková I.: Hrajeme si se zatměním, příspěvek na konferenci Veletrh nápadů učitelů fyziky 23, České Budějovice 2018

Dvořáková I.: Reflexe ve výuce fyziky ??!!, článek z Veletrhu učitelů fyziky 21 (26. 8. – 28. 8. 2016, Brno)

Dvořáková I.: Tandemy a co z nich vzešlo aneb šance a rizika párové výuky. Článek z konference Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 8 (21. - 23. 4. 2017, Kašperské hory), publikováno ve sborníku z konference.

Dvořáková I.: Kostkovaná hustota, Veletrh nápadů učitelů fyziky 20, 28. – 30. 8. 2015, Praha
Rozšiřující materiál: Metodika výuky tématu Hustota v projektu Heuréka

Dvořáková I.: Elixír do škol – dosavadní výsledky a budoucí rozvoj, Veletrh nápadů učitelů fyziky 19, 29. – 31. 8. 2014, Cheb

Dvořáková I.: Lodička v bazénku – laboratorní práce, Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 6. Sborník z konference, 24. – 26. 4. 2013, Kašperské Hory

Dvořáková I., Dvořák L.: Elixír do škol – aneb Heuréka na třetí a ještě mnohem víc – příspěvek na konferenci Veletrh nápadů učitelů fyziky 18, Hradec Králové 30. 8. – 1. 9. 2013

Dvořáková I.: Elektrické obvody – příklad zpracování tematického celku s prvky vícenásobné reprezentace jevů, Školská fyzika 2013/3

Dvořák L., Dvořáková I., Koudelková V.: FYZIKA Aktivně, aktuálně a s aplikacemi – příručka, která byla vydána v roce 2012 v rámci Operačního programu Praha – Adaptabilita (OPPA) a jeho projektu Přírodní vědy a matematika na středních školách v Praze: aktivně, aktuálně a s aplikacemi. Cílem publikace je podat nadhled nad aktivizujícími metodami výuky fyziky a nad využitím pokusů v této výuce.

Dvořák L., Šabatka Z., Koudelková V., Dvořáková I.: Náboje, proudy a elektrické obvody - příručka, která byla vydána v roce 2012 v rámci Operačního programu Praha – Adaptabilita (OPPA) a jeho projektu Přírodní vědy a matematika na středních školách v Praze: aktivně, aktuálně a s aplikacemi. Příručka nabízí 36 pokusů z dané oblasti, přičemž naprostou většinu z nich mohou učitelé provádět sami přímo ve škole, i bez drahých přístrojů a pomůcek.

Dvořáková I.: Vědecké myšlení žáků - jak ho lze rozvíjet a testovat – příspěvek na konferenci Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 5, Plzeň 14. – 16. 4. 2011. Příspěvek je věnován metodice použití Lawsonova testu vědeckého myšlení ve výuce.

Dvořák L. a kol.: Lze učit fyziku zajímavěji a lépe? Příručka pro učitele, Matfyzpress 2008. Spoluautorka příručky, ve které byly publikovány vybrané výsledky projektu 2E06020 Národního programu výzkumu II „Fyzikální vzdělávání pro všestrannou přípravu a rozvoj lidských zdrojů na úrovni základních a středních škol“

Dvořáková I.: „Jak učíme učitele fyziky (v projektu Heuréka)“. Seminář „Jak učím fyziku?“ Odborné skupiny pro vyučování fyzice na základní škole při Fyzikální pedagogické společnosti JČMF a Katedry didaktiky fyziky MFF UK, 14. – 17. října 2009 Vlachovice.

Dvořáková I.: Problémové úlohy a experimenty. Matematika – Fyzika – Informatika 1/2008,s. 36-41

Dvořáková I.: Dobrovolné domácí úkoly z fyziky, Metodický portál Výzkumného ústavu pedagogického v Praze

Dvořáková I.: Přelévání plynu – 1. část, Metodický portál Výzkumného ústavu pedagogického v Praze

Dvořáková I.: Přelévání plynu – 2. část, Metodický portál Výzkumného ústavu pedagogického v Praze

Dvořáková I.: Heuréka – heuristická metoda ve fyzice, Metodický portál Výzkumného ústavu pedagogického v Praze

Dvořáková I.: První Newtonův zákon, Metodický portál Výzkumného ústavu pedagogického v Praze

Dvořáková I.: Měření délky, Metodický portál Výzkumného ústavu pedagogického v Praze

 

Vybrané publikace cizojazyčně

Dvořáková I.: Active learning in the Heureka Project – teachers in the role of students, Scientia in Educatione, 8, 42–58, 2017. Předneseno jako zvaná přednáška na mezinárodní konferenci ICPE-EPEC 2013 v Praze.

Dvořáková I., Dvořák L. a kol.: 30 years of life of the Heureka project. Předneseno na konferenci DIDFYZ 2023. J. Phys.: Conf. Ser. 2715 012016, dostupné na doi 10.1088/1742-6596/2715/1/012016

Dvořáková I., Prošková P.: Elixir to Schools – 10 years of continuous support for teachers. Předneseno na konferenci GIREP 2023 v Košicích, bude publikován ve sborníku z konference.

Dvořák L., Dvořáková I. a kol.: Experiments and inquiry-based learning in online in-service physics teacher training. Předneseno na konferenci DIDFYZ 2021. Publikováno v AIP Conference Proceedings, 2022(2458), 1-8, dostupné na https://doi.org/10.1063/5.0078890

Dvořáková I., Koudelková V.: Guided Discovery Teacher Training Online. Předneseno na konferenci GIREP 2022 v Ljubljani, publikováno v J. Phys. Conf. Ser. 2750 012029 dostupné na doi 10.1088/1742-6596/2750/1/012029

Dvořáková I.: What Covid gave and took away from physics teachers. Prezentováno na mezinárodní konferenci DIDFYZ 2021, Terchová, Slovensko. Publikováno v časopise AIP Conference Proceedings 2458, 030007 (2022). https://doi.org/10.1063/5.0078247

Dvořáková, I.: Density with Cubes. Prezentováno na konferenci GIREP-ICPE-EPEC-MPTL 2019, 1.-5. 7. 2019, Budapešť, Maďarsko. Publikováno v časopise Journal of Physics: Conference Series 1929 (2021).

Dvořáková I., Prošková P.: Experiments as a Basis of Informal In-service Training of Czech Physics Teachers. Prezentováno na mezinárodní konferenci DIDFYZ 2019, Terchová, Slovensko. Publikováno v časopise AIP Conference Proceedings 2152 (2019). https://doi.org/10.1063/1.5124748

Dvořáková I.: Boat in the pool - lab work. Prezentováno na konferenci GIREP-ICPE-EPEC Conference 2017, Dublin, Irsko. Publikováno v časopise Journal of Physics: Conference Series 1286 (2019). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1286/1/012030

Dvořáková I., Dvořák L.: Electricity and magnetism step by step and optics step by step: optional special labs in first years of pre-service teacher training, příspěvek na konferenci GIREP 2016 v Krakově, publikován v Journal of Physics: Conference Series [online] https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1076/1/012003/pdf

Dvořáková I., Dvořák L.: Informal Physics Teacher Training In The Czech Republic: A Possible Inspiration, příspěvek na konferenci 2nd World Conference on Physics Education, Sao Paulo, Brazílie 2017, publikováno ve sborníku z konference http://dx.doi.org/10.11606/9788560944835

Dvořáková I.: Electric Circuits in The Heureka Project: Multiple Representations – příspěvek na konferenci WCPE 2012, Istanbul 1. – 6. 7. 2012

Dvořáková I., Dvořák L.: The Heureka Workshops - some "hints" for organizers of the non-traditional conference for physic teachers, Latin American Journal of Physics Education, 2012/6. Původně příspěvek na konferenci ICPE 2011, Mexico City, 13. – 20. 8. 2011.

Dvořáková I.: “What Is the Wick in the Candle For?” – An Example of the Methodological Sequence in the “Heureka” Project – zvaná přednáška na konferenci Memorias del XVII Taller International Nuevas Tendencias en la Spenanza de la Física. Puebla, Mexiko, 2010.

van den Berg E., Dvořáková I. Elektrische schakelingen voor kinderen in groep 8 in Praag, NVOX - magazine voor het onderwijs in de natuurwetenschappen, 38/9, 2013.